Friday, February 09, 2024

KEPUTUSAN PETISYEN RUU DUN PEMBUKA MATA

KEPUTUSAN Mahkamah Persekutuan berkaitan 16 RUU yang diluluskan DUN Kelantan (RUU Syariah) terbatal kerana tidak menepati Perlembagaan Persekutuan.

Walaupun keputusan Mahkamah Persekutuan tidak sebulat suara melainkan 8-1, akan tetapi yang menolak petisyen itu hanya mempersoalkan locus standi pemetisyen.

Dengan adanya keputusan itu, maka menjadi iktibar pada mana-mana negeri semasa menggubal RUU perlu menepati kandungan Perlembagaan Persekutuan.

Mana-mana pihak sebelum ini yang kurang bersetuju dengan mana-mana undang-undang dalam negara, menggubal RUU lalu diluluskan oleh DUN masing-masing, mendapat perkenaan Sultan/Raja atau TYT bagi negeri-negeri tidak beraja dianggap bahawa undang-undang itu terpakai di negeri berkenaan. Namun dengan adanya keputusan Mahkamah Persekutuan, maka dengan sendirinya mana-mana RUU di peringkat negeri tidak menepati Perlembagaan Persekutuan boleh dicabar.

RUU di peringkat negeri masih boleh berkuatkuasa, jika RUU itu turut sama diluluskan Parlimen, dan jika didapati tidak menepati Perlembagaan, maka Parlimen perlu mengubah Perlembagaan sesuai dengan maksud RUU itu.

Maknanya mana-mana RUU peringkat negeri, jika tidak diluluskan Parlimen apa tah lagi bercanggah dengan Perlembagaan bukan sahaja boleh dicabar akan tetapi terbatal.

Juga menerusi keputusan mahkamah Persekutuan itu menunjukkan hak-hak sebagai seorang warganegara adalah terjamin disisi Perlembagaan Persekutuan, maknanya, tidak timbul isu locus standi seperti sebelum ini digunakan sebagai hujah jika pemetisyen adalah rakyat biasa.

Banyak sangat petisyen berkaitan undang-undang atau pemerintahan yang dibuat sebelum ini akan tetapi ditolak mentah-mentah dengan menggunakan alasan keputusan bahawa pemetisyen tidak mempunyai locus standi.

Bermula hari ini, tiada sesiapa lagi boleh mempersenda hak-hak seseorang, kerana telah dibuktikan oleh Mahkamah Persekutuan terjamin dalam Perlembagaan Negara.

No comments:

Blog Archive