Tuesday, November 21, 2023

BUNG MOKTAR GERUN KEHADIRAN GAGASAN RAKYAT

DATUK Bung Moktar Radin amat bimbang dengan kehadiran Gagasan Rakyat yang dipimpin Datuk Seri Haji Hajiji Haji Noor, kerana parti komponen terbaharu Gabungan Rakyat Sabah (GRS) itu akan menambah derita UMNO Sabah.

Umno Sabah telah kehilangan separuh daripada penyokong termasuk ahli, apabila Parti Warisan ditubuhkan pada tahun 2016.

Berasaskan perkembangan politik Sabah, Gagasan Rakyat, telah disertai separuh daripada ahli dan penyokong Umno Sabah, dan kini, parti itu hanya mempunyai ahli/penyokong 25 peratus.

Betul di atas kertas, Umno Sabah kekal dengan 560 ribu ahli, akan tetapi, kesan ahli berganda, hakikatnya parti itu telah ditinggalkan ramai ahli, seperti mana dibuktikan pada undi yang diterima parti itu pada PRU15.

Betul, Gagasan Rakyat belum membuktikan sokongan menerusi pilihan raya, akan tetapi keahlian parti yang mencecah 300,000 sebahagian besarnya mantan ahli Umno termasuk yang menyertai Parti Warisan, maka membuktikan, Gagasan Rakyat bukan sahaja alternatif pada Umno dan Warisan, akan tetapi menjadi platform perjuangan baharu.

Dasar Rumah Kita, Kita Jaga, dan SabahFirst, adalah tiga elemen serangkai yang menjadikan Gagasan Rakyat menjadi pilihan sebahagian besar penyokong Umno dan penyokong parti itu yang berhijarah ke Parti Warisan.

Politik Sabah, tidak terlepas dengan keahlian kitar semula, kerana itu lah asam garam politik Sabah, dan keadaan ini telah berlaku episod demi episod politik Sabah sejak merdeka.

Penulis tidak pelik, apabila ada pemimpin parti dalam Gabungan Rakyat Sabah, mendakwa, berlaku “rampasan” keahlian, satu istilah yang meremehkan tindakan mereka yang mempunyai keahlian lebih daripada satu parti. Seperti kata, Timbalan Presdien Gagasan Rakyat, Datuk Seri Haji Masidi Manjun, bahawa mereka itu adalah manusia berakal, dan tiada sesiapapun boleh merampas hak mereka atau memaksa mereka, melainkan atas kerelaan sendiri.

Demikian juga para ahli/penyokong Umno, samada yang telah menyertai Warisan sebelum ini, kini sebahagian besarnya telah memilih Gagasan Rakyat sebagai platform perjuangan baharu.

Melihat struktur kepimpinan Gagasan Rakyat baik di peringkat Pusat, Bahagian atau cawangan, mereka itu suatu masa dahulu ada lah pemimpin parti termasuk daripada Umno atau parti-parti lain yang masih kekal.

Gagasan Rakyat adalah plaform bagi mereka yang progresif dan dinamik, dan tentunya adalah gabungan berbagai latar belakang, termasuk mereka kali pertama mencebur diri dalam arena politik sama-sama berjuang berpaksikan pada misi RUMAH KITA DAN SABAHFIRST, untuk merealisasikan tiga teras perjuangan, Stabil Politik, Makmur Negeri dan Jaminan Kesejahteraan (SMJ).

Berpandukan pada teras perjuangan Gagasan Rakyat yang “tangible” tentunya rakyat memilih dan menyokongnya berbanding teras perjuangan Bung dan Shafie yang berbentuk khayalan.

No comments:

Blog Archive