Thursday, November 23, 2023

BAJET SABAH 2024: AKAN ADA KEJETUAN?

BAJET negeri bagi tahun 2024 akan dibentangkan pada Jumaat oleh Menteri Kewangan Negeri, Datuk Seri Panglima Haji Masidi Manjun.

Selepas 20 tahun, Bajet kali ini dibentangkan oleh anggota kabinet bukan Ketua Menteri.

Apa Bajet kali ini akan ada kejutan berbanding Bajet sebelum ini?

Bajet 2023 yang berjumlah RM5.138 bilion adalah terbesar setakat ini. Bajet tersebut adalah bajet surplus berjumlah RM130.47 juta, apabila kutipan hasil dianggarkan berjumlah RM5.268 bilion. 

Adalah dijangka kutipan hasil akan  seperti tahun 2022 yang berjumlah RM6.96 bilion, memandangkan setakat 13 Oktober kutipan hasil bagi 2023 mencecah RM5.257 bilion (99.8 peratus).

Kelajuan kutipan hasil didorong oleh hasil penerokaan kerajaan negeri dalam pelbagai sektor khususnya dalam industri minyak dan gas.

Penulis menduga bahawa kejutan Bajet 2024 untuk kali pertama melepasi RM6bilion. Dugaan ini kerana didokong peningkatan kutipan hasil negeri sejak Kerajaan GRS mengambil alih tampuk pemerintahan tiga tahun lalu.

Pendekatan kerajaan GRS mudah. Kutipan hasil dikembalikan kepada rakyat dalam bentuk pembangunan, misalnya menerusi peningkatan peruntukan pada setiap wakil rakyat, peruntukan untuk menambahbaik pulih kemudahan asas, inisiatif ekonomi dan sebagainya.

Semakin besar bajet, maka semakin banyak inisiatif untuk membantu dan membela rakyat sesuai dengan misi kerajaan, Makmur Negeri dan Keterjaminan Kesejahteraan rakyat.

No comments:

Blog Archive