Thursday, December 13, 2018

HASRAT TERSIRAT TUN DR MAHATHIR JELAS: PANDIKAR

TSP Pandikar dan Tun M suatu Masa Yang Lalu
Hasrat tersirat Tun Dr Mahathir jelas, sebab itu beliau kembali ke persada politik selepas bersara pada tahun 2003.

Pandikar yang berkesempatan bekerjasama dengan Perdana Menteri ke-4 dan ke-7 itu pada tahun 90-an semasa memimpin Parti Angkatan Keadilan Rakyat (AKAR), parti yang menjadi sebahagian komponen Bn Sabah bersama LDP, serba sedikit tahu hasrat tersirat Perdana Menteri itu seperti mana beliau tulis dalam buku beliau "Melayu Dilema" dan puisi beliau " Melayu Mudah Lupa".

Meskipun Tun Dr Mahathir menjawat jawatan Perdana Menteri, namun mencapai hasrat tersirat terkekang, memandangkan parti yang beliau wakili tidak mempunyai angka yang boleh mendokong hasrat itu.

Dalam politik, sesebuah hasrat boleh dilaksanakan dan seterusnya dapat dicapai apabila parti yang diwakili mempunyai kekuatan daripada segi jumlah kerusi.

Keputusan PRU-14, meskipun parti yang diwakili Tun bertanding 52 kerusi Parlimen, namun hanya menang 13 kerusi. Jumlah kerusi itu adalah sebahagian daripada 122 kerusi yang berpihak kerajaan Pakatan Harapan termasuklah 8 kerusi sumbangan Parti warisan Sabah.

Dengan jumlah kerusi yang amat kecil, sudah tentu, menjadi penghalang kepada mencapai "hasrat tersirat" PM-7 itu dilaksanakan sebelum beliau bersara daripada politik buat selama-lamanya.

Sebagai pemimpin yang pernah berkerja sama rapat termasuk sebahagian daripada anggota kabinet Persekutuan PM-4 itu, Pandikar terpanggil untuk membantu Pengerusi PPBM itu mencapai dan melaksanakan "hasrat terisrat" beliau.

Kata peribahasa Betapa Berat Mata Memandang, Berat Lagi Bahu Memikul. Keadaan ini lah yang tersempat dalam fikiran dan sanubari PM-7 itu. 

Memang, sesetengah orang melihat tindakan-tindakan tersurat PM-7 itu, namun jika diperhalusi, tindakan-tindakan itu, bagaikan api dalam sekam, kerana jika dihubung kaitkan dengan hasrat tersirat beliau seperti mana apa yang ditulis menerusi buku dan puisi beliau, sebenarnya PM-7 itu kelihatan gembira dalam tangisan.

Dalam politik, keputusan lalu- lalu, akan diketahui benar dan tidaknya hari ini, sebab itu, berlaku keputusan kembali ke pangkal jalan, atau masa ini ramai yang suka menyebutnya sebagai tindakan U-Turn. Tindakan U-Turn sebenarnya dizahirkan melalui peribahasa SESAT DI HUJUNG JALAN KEMBALI KE PANGKAL JALAN, ertinya maksud peribahasa itu adalah untuk kebaikan.

Para pemimpin Sabah termasuk Tan Sri Pandikar yang keluar beramai-ramai daripada parti Umno pada Rabu, sebenarnya mempunyai hasrat membantu PM-7 itu mencapai dan melaksanakan hasrat tertunda itu. Ada lah sesuatu tindakan mulia apabila pemimpin negarawan seperti Tun Dr Mahathir dapat merealisasikan hasrat tersirat untuk kepentingan generasi akan datang khusunya bagi kaum peribumi di negara ini.

Akan tercatit dalam sejarah negara, para pemimpin yang mendokong hasrat itu. Atas sebab faktor itu, para pemimpin yang mahu sebahagian daripada mencapai dan melaksanakan hasrat itu, sanggup bertindak U-Turn.

Rakyat negara ini, jangan dahulu cepat-cepat membuat keputusan atau melakukan tomahan terhadap tindakan U-Turn para pemimpin yang bersifat politik, kerana ianya perlu dilihat maksud tersurat dan tersirat tindakan itu. Fikir-Fikirkan Lah.

4 comments:

Anonymous said...

Kalau Mahathir INSAF dan berhenti BEKERJASAMA dgn. bangsa PENDATANG/PENJAJAH HOMO JIJIK DAPbangkai anjing amat RASIS bangsat PENGECUT, PEMALAS, PEROMPAK, PENYAMUN, PERASUAH, PEDENGKI, PEMFITNAH, PENGHUTANG jenis TAK BAYAQ, dan PEMBUNUH - maka, kami sbg. UMAT ISLAM/MELAYU dan bangsa BUMIPUTERA, akan MEMAAFkan Mahathir!!

Yg. amat PENTING, umat ISLAM/MELAYU dan BUMIPUTERA kena BERSATU - utk- TUMBANGkan habis2an, PARTI PENJAJAH/PENGGANAS buas BANGKAI BABI HOMO JIJIK Zionis FREEMASON-KULI2 puaka2 ZIONIS HOMO Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS,!!

D uboq
A njing
P eliwat!!!!

(Tok Terkedu)

Anonymous said...

PEMBETULAN:

Kalau Mahathir INSAF dan berhenti BEKERJASAMA dgn. bangsa PENDATANG/PENJAJAH HOMO JIJIK DAPbangkai anjing amat RASIS bangsat PENGECUT, PEMALAS, PEROMPAK, PENYAMUN, PERASUAH, PEDENGKI, PEMFITNAH, PENGHUTANG jenis TAK BAYAQ, dan PEMBUNUH - maka, kami sbg. UMAT ISLAM dan seluruh bangsa BUMIPUTERA, akan MEMAAFkan Mahathir!!

Yg. amat PENTING, umat ISLAM dan seluruh bangsa BUMIPUTERA kena BERSATU - utk- TUMBANGkan habis2an, PARTI PENJAJAH/PENGGANAS buas BANGKAI BABI HOMO JIJIK Zionis FREEMASON-KULI2 puaka2 ZIONIS HOMO Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS -

D uboq
A njing
P eliwat!!!!

(Tok Terkedu)

Anonymous said...

Tgk. si KETURUNAN lahir dr. LUBANG JAMBAN JIJIK bangsa PENDATANG/PENJAJAH HOMO JIJIK DAPbangkai anjing RASIS bangsat SAMPAH, PENGECUT, PEMALAS, PEROMPAK, PENYAMUN, PERASUAH, PEDENGKI, PEMFITNAH PENGHUTANG jenis TAK BAYAQ, dan PEMBUNUH ni dah TAKUT - dgn. PENYATUAN umat ISLAM dan bangsa BUMIPUTERA, lalu mengGERTAK Mahathir dan punya mengHINA pemimpin2 bangsa ORANG ASAL Islam/Melayu kita, dr. UMNO!!!!!!!

CELAKA betul si puak DAP BANGKAI ANJING-spesis LUBANG JAMBAN amat KEPARAT ni!!!!!!!!! PI MAMPOS lu DAP keparat!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Lihat media BANGKAI ANJING ni, di - https://bankami.blogspot.com/2018/12/setiausaha-dap-saya-berharap-tun-m.html

(Tok Terkedu)

Anonymous said...

Dan lihat si syedHOMOBANGKAI ANJING JIJIK-KULI PENJAJAH/PENGGANAS DAPbangkai anjing KURAP ni nak mengHALANG penyatuan umat ISLAM dan BUMIPUTERA - dgn. mengHASUT ke arah KEBENCIAN pd. PAS!!

Dan rupanya si khairyHOMO JIJIK tu geng anwaq HOMO - ya, inilah geng BARUA2 Melayu HOMO JIJIK punya RAKUS, yg. sanggup jadi PENJILAT DAPbangkai ANJING!!!! Patutlah dia BENCI sgt. YAB TS Hishamuddin terCINTA kita dan PENYATUAN umat ISLAM dan BUMIPUTERA kita ni!!

Lihat blog BANGKAI ANJING ni di - https://syedsoutsidethebox.blogspot.com/2018/12/umno-collapses-brader-anwars-chances.html

(Tok Terkedu)

Blog Archive