Wednesday, November 21, 2018

PRU-14 SABAH DALAM KENANGAN

Dalam sistem demokrasi, apabila pilihan raya umum sudah berlalu, maka pilihan raya berikutnya sedang ditinggu.

Menurut jadual, pilihan raya umum berikutnya adalah tahun 2023, iaitu PRU-15 negara.

Jika pada PRU-15, tiada persempadanan baru, maka jumlah kerusi parlimen akan tetap sama, iaitu 222. Menerusi jumlah itu, parti atau gabungan parti yang menang 112 kerusi akan membentuk kerajaan.

Pada PRU-14, Parti PH dan Warisan Sabah menang, 122, manakala Bn (mungkin hanya catitan sejarah)-79, Pas-18 dan bakinya Bebas (pro PH).

Pada PRU lalu, walaupun Parti Warisan Sabah tidak berkolaborasi dengan PH (DAP-PKR-PPBM-Amanah) masih dapat membentuk kerajaan dengan majoriti mudah.

Untuk Sabah pula, PRU-14 menyaksikankan DUN Tergantung, apabila tiada parti yang mendapat lebih separuh daripada 60, namun Perlembagaan negeri tidak menggariskan jumlah itu, sebaliknya, mana-mana parti yang mempunyai kerusi terbanyak akan membentuk kerajaan.

Penafsiran jumlah kerusi terbanyak berasaskan Perlembagaan Negeri sedang dalam proses rayuan di mahkamah rayuan.

Namun berasaskan kedudukan semasa, jumlah ADUN yang membangkang kerajaan yang dibentuk oleh para wakil rakyat (bukan oleh rakyat), hanya berbaki 21, daripada 66 ADUN termasuk 6 ADUN lantikan. Berasaskan kepada keadaan ini, dalam segi jumlah, maka kerajaan yang ada mempunyai kuasa 2/3 di DUN Sabah.

Berasaskan kepada kedudukan itu, maka mengubah Perlembagaan Negeri boleh dilakukan.

Pada 13 Disember, 2018, akan diadakan Persidangan Khas DUN Sabah dengan Agenda membentangkan Rang Undang-Undang Perlembagaan Negeri (Pindaan) Tahun 2018, yang bermula pada pukul 10.00 pagi.

Setakat ini, penulis belum mendapat maklumat, butiran mana Perlembagaan Negeri perlu dipinda, sama-sama kita tunggu.

2 comments:

Anonymous said...

SABAH dan SARAWAK dlm. BAHAYA akibat SABOTAJ/PENIPUAN pd. PRU14 dan UNDANG2 PERLEMBAGAAN/NEGERI oleh rejim warisanHOMO-KULI BANGKAI2 PARASIT madey par*a/DAPanjing KURAP HOMO JIJIK CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS ni!

Dan lihat juga SABOTAJ bajet dr. BELANJAWAN PENIPU/PEROMPAK 2018 amat JAHAT ke atas ATM kita - oleh si PENJAJAH PARASIT guan engHOMO BANGKAI ANJING DAPenganas ZIONIS amat keparat, yg. amat memBAHAYAkan KESELAMATAN seluruh NEGARA kita, dan SABAH dan SARAWAK kita, terutamanya.

Sbb. CIA-NATO [Kesatuan Tentera Eropah yg. juga SEBENAQnya, termsk. US. Canada, S(IS)rael, Australia dan NZ]/MOSSAD-SOROS, yg. juga berPUSAT di SINGAPURA dan PULAU DIEGO GARCIA (yg. terPENCIL di LAUTAN HINDI - di mana MH370 kita disyaki diRAMPAS utk. MENCULIK para SAINTIS Senjata IT dr. CHINA) - mmg. ingin MENAKLUK Selat Melaka dan Laut China Selatan kita, termsk. melalui kumpulan PENGGANAS 'Abu Sayyaf' (yg. SEBENAQnya adalah ciptaan CIA/MOSSAD, mcm. IS/ISIS/DAESH ,di mana KETUA2nya adalah EJEN2 CIA/MOSSAD yg. MENYAMAQ sbg. Org. Islam)!

Lihat PENDEDAHAN amat BERANI dan BERNAS dr. Pemimpin AGUNG Orang Asal ISLAM/MELAYU kita, mantan MENTERI PERTAHANAN amat GEMILANG kita, YAB DS Hishammuddin Tun Hussein di - https://pakdin.my/pengurangan-bajet-menjaga-keselamatan-sabah-boleh-menjejaskan-keamanan-hishammuddin/

Tok Terkedu.

Anonymous said...

Dan sepatutnya DYMM YDPA mesti BERANI melindungi ATM kita - kerana mengikut UNDG2 PERLEMBAGAAN Per. 41 (yg. dah diLESAPkan dgn. JAHAT dr. laman web JPA tu) , DYMM YDPA adalah PEMERINTAH TERTINGGI ATM!

Kerana ATM dlm. keadaan amat BAHAYA skrg. - yg. makin diSABOTAJ oleh si PENGGANAS2 DAPbangkai ANJING PARASIT HOMO JIJIK-KULI puaka2 ZIONIS Freemason CIA/MOSSAD-IS(IS)rael/SOROS, yg. juga berPUSAT di SINGAPURA!

Maka, ini jenayah PENGKHIANATAN yg. MENDERHAKA kpd. DYMM YDPA dan NEGARA, kerana MELANGGAR Undg2 Perlembagaan Per. 41!

Bahkan, patutnya keputusan PRU14 diISYTIHARkan HARAM - sbb. sekoq PENDATANG Cina KEPARAT sebuah 'NGO' Veteran PENGKHIANAT, patriotHOMO, telah MENGAKU terangan di MEDIA fmtMOSSAD, bagaimana patriotHOMO ni BERSUBAHAT dgn. 'NGO' PENGGANAS Soros-MOSSAD/CIA, BERSIHomo, yg. berPUSAT di SWITZERLAND - utk. MENGHASUT Polis dan ATM kita (juga disyaki PEKERJA2 SPR), utk. MENUMBANGkan pemimpin2 AGUNG BUMIPUTERA kita, PM YAB DS Hj. Mohd. Najib Tun Hj. Abd. Razak, YAB TS Musa Aman terCINTA kita dan KERAJAAN BN!!

Lihat di -

https://www.editormalaysia.com/5593/

AZWANDDIN: KEMENTERIAN PERTAHANAN KINI TERDEDAH KEPADA TEKANAN DAN ANCAMAN

by Kamarool Haidi

November 19, 2018

(Tok Terkedu)

Blog Archive