Sunday, July 06, 2014

Isu Keselamatan Sabah- Salahkan Musa Tidak Adil

Seingat AYT sejak tahun 1970-an isu penculikan di kawasan Pantai Timur Sabah sudah berlaku; malah pada awal tahun 80-an sudah berlaku beberapa kali perintah berkurung; terutama bagi kawasan Lahad Datu dan Semporna.

AYT pernah bertugas di kawasan Pantai Timur pada tahun 80-an dan pertengahan tahun 1990-an, malah terlibat kejadian rompakan oleh mundu; di Semporna pada tahun 1987.

Esscom/Esszone ditubuhkan pada April tahun lepas, ekoran serangan pengganas sulu di Kampung Tanduo Lahad Datu. Tujuan penubuhan Esscom/Esscom yang mengambil contoh RASCOM di Sarawak adalah untuk mengwujudkan keselamatan di Pantai Timur Sabah yang meliputi 1,400 km panjangnya. Perbezaan RASCOM dan ESSCOM adalah, RASCOM menghapuskan komunis yang bersembunyi di hutan Sarawak dan perbatasan, manakala ESSCOM mencegah kemasukan mundo daripada negara jiran.

Mundo yang bersembunyi daripada negara jiran yang juga warganegara itu; mendapat kerjasama daripada petualang-petulang dalam negara yang hanya bertujuan kewangan; atas sebab kerja penculikan sudah menjadi satu bentuk perniagaan yang memberi pulangan kewangan yang cukup lumayan. Sama seperti penyeludupan dadah ke negara ini, meskipun hukuman mati menunggu, namun saban hari ada sahaja agen/pengedar dadah yang tertangkap, malah mereka itu didalangi sindiket antarabangsa. Jika persamaan diambil setiap tertangkapnya bermilion harga dadah di Klia kah atau di kawasan-kawasan tertentu dalam negara, maka Menteri yang bertanggungjawab perlu meletakan jawatan? sepertimana yang dinyatakan oleh ADUN Pakatan Rakyat Sabah terhadap Ketua Menteri Sabah; bahawa atas sebab masih berlakunya penculikan walaupun ESSCOM/ESSZONE ditubuhkan.

ADUN Pakatan Rakyat pada 14 julai ini telah menghantar satu usul kepada Speaker Dewan Undangan Negeri Sabah- Datuk Seri Dr Salleh Tun Said; iaitu usul tidak percaya kepada Datuk Seri Dr Musa Haji Aman selaku Ketua Menteri Sabah merangkap Pengerusi Keselamatan Negeri; atas sebab masih berlakuknya penculikan di kawasan Sabah yang dilakukan oleh mundo daripada negara jiran.

Bagi AYT menyalahkan Musa seorang adalah satu tindakan yang tidak adil kepada Ketua Menteri Sabah itu; sebabnya meskipun beliau merupakan Pengerusi Majlis Keselamatan negeri atas kapasiti sebagai Ketua Menteri; namun dalam soal-soal operasi beliau sama sekali tidak terlibat; kerana urusan keselamatan adalah ditangan pasukan keselamatan negara.

Tindakan ADUN pembangkang membuat usul tidak percaya kepada Musa di Dewan Undangan Negeri; jika usul itu diterima oleh Speaker DUN, hanya merupakan tindakan publisiti murahan pembangkang; kerana  ADUN Pembangkang mahu menutup kelemahan mereka yang  tidak mampu menzahirkan apa-apa bantuan kepada rakyat yang diwakili mereka, kebolehan mereka hanya bercakap retorik yang dipenuhi dengan janji-janji palsu.

No comments:

Blog Archive