Sunday, May 18, 2014

MH370: Kalau Terhempas, MAKA........

Benarlah kata Tun Dr Mahathir, bahawa pesawat jenis Boeing tidak selamat untuk dinaiki; atas sebab sepatutnya, peralatan yang seharusnya berada dalam pesawat itu akan berfungsi, jika berlaku kemalangan; untuk memudahkan pasukan pencari atau kapal atau pesawat yang berhampiran dapat menangkap isyarat daripada pesawat yang mengalami musibah itu.

Pesawat Penerbangan Malaysia B777-200ER MH370, selain dilengkapi 2 kotak hitam yang berfungsi untuk merekod perjalanan dan arah pesawat dan juga merekod percakapan dalam cockpit. Selain dua alat itu, pesawat juga dilengkpi dengan ULB= Under Water Locator Beacon; di mana alat ini akan menghantar signal apabila bersentuhan dengan air. Pesawat juga dilengkapi dengan ELT=Emergency Locator Transmitters, di mana akan juga menghantar signal jika pesawat terhempas.

ULB dilengkapi dengan bateri sendiri, tidak akan aktif, kecuali apabila bersentuhan dengan air, manakala ELT akan berfungsi jika hentakan kuat berlaku, misalnya pesawat terhempas.

Selama 72 hari kehilangan pesawat MH370 sejak pagi 8 mac, dua alat ini tidak pernah dibincangkan. Namun, sejak beberapa hari ini, pasukan pencari baru tersedar, berkaitan dengan dua alat tersebut.

Atas sebab fungsi dua alat tersebut, hanya untuk masa tempoh singkat, hanya 48 jam dari masa pesawat mengalami kemalangan, maka perbincangan berkaitan dengan fungsi alat itu telah basi.

Satu persoalan besar, jika pesawat itu terhempas, setidak-tidak ada kapal atau pesawat dapat menangkap signal daripada pesawat itu kerana ULB dan ELT akan berfungsi. Oleh sebab tiada signal seumpama itu, maka atas sebab itu, dua alat itu tidak pernah dibincangkan.

Kini, timbul teori, bahawa pesawat yang membawa 239 penumpang termasuk kru itu, sebenarnya tidak terhempas seperti mana keputusan awal, sebaliknya pesawat itu telah mendarat dengan selamat di suatu lokasi tertentu.

Pangkalan Amerika Diego Garcia, boleh dijangkau pesawat itu berasaskan minyak yang ada dalam pesawat. Apa kah pesawat itu, memang berada di situ?

No comments:

Blog Archive