Sunday, March 09, 2014

MH370- 24 Jam Kehilangannya Masih Misteri

Berbagai andaian berkenaan kapal terbang milik Penerbangan Malaysia (Mas) Boeing 777-200ER yang memasuki perkhidmatan sejak 2001. Kapal tersebut yang berlepas daripada KLIA pada pukul 12.41 pagi 8 Mac 2014, dikatakan hilang pada radar kawalan perkhidmatan penerbangan Malaysia pada pukul 2.40 pagi, iaitu 2 jam selepas berlepas.

Berbagai laporan terutama dilokasi di mana kapal tersebut berada saat hilang daripada radar, iaitu 153 batu di Selatan Vietnam. Peguasa Vietnam, melaporkan telah mengesan dua barisan minyak yang berkepanjangan masing-masing 10 dan 15km setiap satu. Indikator itu menggambarkan kesan minyak itu berpunca daripada dua tangi minyak pesawat "malang" itu. Namun, pemerikasaan di lokasi kejadian, tiada tanda-tanda bangkai atau kepingan pesawat, ertinya indikator itu tidak mengsahkan bahawa kapal tersebut terhempas di lokasi itu.

Kerajaan Malaysia telah memperluas kawasan pencarian selain penumpuhan di lokasi di mana pesawat malang itu dipercayai terhempas.

Pesawat yang bernombor MH370 itu berlepas daripada KLIA menuju Beijing, China dengan 239 penumpang termasuk 12 krew. Pesawat itu sepatutnya mendarat pada pukul 6.30 pagi, namun hingga kini tidak pernah sampai.

Laluan pesawat itu kebanyakan melalui darat, yang mempunyai banyak antena yang boleh mengesan signal pesawat tersebut, namun yang menjadi misteri sehingga kini, gagalnya radar atau antena2 itu mengesan signal pesawat itu.

Telah 24 jam kehilangan pesawat tersebut, merupakan satu masa yang panjang. Operasi penyelamat yang meliputi berbagai negara, sehingga kini gagal mengenalpasti, di mana lokasi sebenar pesawat itu.

Kehilangan pesawat itu masih merupakan misteri. Kita sebagai rakyat Malaysia, hanya mampu berdoa, agar pesawat itu dijumpai dan berharap semua penumpang dalam keadaan selamat, namun itu semua merupakan mukjizat.

1 comment:

Anonymous said...

Kem Luar diharap jgn. membenarkan perisik Amerika mahupun S'pura menyiasat - kerana CIA-MI6 dan perisikan S'pura dikuasai Mossad-ZIONIS! Baik panggil Kedutaan Russia utk. memabntu - yg. punya pakar terkemuka dan bukan pengampu Barat-Zionis!

Saya syaki, kejahatan perampasan pesawat MAS kita ini, mungkin perbuatan CIA-Mossad, dgn. tujuan:

1. Menghuru-harakan China dan menambah kebencian pd. Islam/umatnya, oleh rakyat China dan Bukan Islam di M'sia serta seluruh dunia, kerana 'PENGGANAS' akan dituduh dr. umat Islam Xinjiang kononnya. Tengoklah tuduhan si BETINABANGKAIBABIDAP!

2. Maka, Malaysia dan China akan dipaksa utk. menerima kerjasama dari Barat-Zionis, terutamanya CIA dan MI6. dan inilah yg. dimahukan si PAP-DAPBANGKAI, yg. disyaki ditaja CIA-MI6-Mossad.

3. MAS akan dipaksa utk. bergabung dgn. syarikat Barat-Zionis - spt. sy. penerbangan Arab yg. telah di'Barat-Zionis'kan contohnya Emirate dan Etihad Airlines.

Saya juga berharap mana-mana pegawai k'jaan terutamanya yg. Islam/Melayu jgn. bagi lagi maklumat terutamanya di WhatsApp dan Facebook tentang maklumat peribadi yg. menyeluruh atau awam, terutamanya tentang tugasan diplomatik di luar negara dan dlm. negara juga. Facebk dan WhatsApp dikuasai Mark Zuckerberg, yg. disyaki antara Zionis plg. licik tapi plg. mrbahaya - yg. disyaki agen CIA-Mossad.

Semoga ALLAH SWT menyelamatkan mereka semua, INSYA-ALLAH, tapi memang sedih betul.

Makcik Sambal Belacan.

Blog Archive