Tuesday, March 11, 2014

Kehilangan Misteri MH370: Ada Kaitan Dengan Terorrist:FBI

Dua orang penumpang yang menggunakan passport palsu, atas nama Christian Kozel,30-warga Austria dan Luigi Maraldi, a 37- warga Itali, dicurigai punca kehilangan pesawat MH370 secara misteri.

Dua penumpang itu telah disahkan sebagai warga Iran. Penumpang tersebut memiliki tikit yang dibeli di Thaliand melalui kaunter Sourhern China Airlines menggunakan mata wang baht jurusan Belanda dan Jerman.

Seseorang warga Iran yang mengaku bernama Ali telah membei tikit dan passport palsu bagi dua penumpang itu, bagi jurusan masing-masing atas sebab mereka mahu menetap di Eropa.

Apa kah dua penumpang misteri itu ada kaitan dengan misteri kehilangn pesawat? Untuk sementara, itu sahaja clue yang boleh digunakan sebagai punca.

Mencari dan menyelamat yang dijalankan yang melibatkan berbagai negara, sudah masuk hari ke tiga. Kerajaan China, bukan sahaja menghantar kapal perang, malah telah mengarahkan 10 satellitenya mengarah ke lokasi di mana dipercayaai pesawat itu hilang daripada radar. Amerika juga menghantar kapal canggih mereka, selain bantuan pengimejan daripada udara oleh pentagon dan Nasa. Boleh dikatakan, setiap sudut 100 batu nautika, di mana pesawat itu di percayai berada, sudah di periksa.

FBI mencurigai bahawa kehilangan pesawat itu ada hubungan dengan keganasan. Dua penumpang misteri menggunakan sejenis bahan letupan cecair, yang boleh menyebabkan pesawat terurai di udara (Mid Air Disintegration). AYT tidak mempunyai uraian, jika pesawat terurai diudara, apa kah seripahan pesawat secara total hancur? atas sebab itu, setakat ini, team SAR gagal menjumpai sebarang tanda-tanda berkaitan dengan pesawat malang itu.

MH370 yang membawa 239 penumpang dengan 12 krew berlepas daripada KLIA pada 12.41 pagi Sabtu, dan hilang daripada radar menara kawalan Subang pada 2.40 pagi. Pesawat itu dijadual mendarat pada pukul 6.30 pagi di Beijing destinasi terakhirnya. Namun hingga kini tidak sampai-sampai.

No comments:

Blog Archive