Monday, June 24, 2013

Speaker Dewan Rakyat: Anwar gagal pecah tradisi

ANWAR mencuba berbagai helah bagaimana menruntuhkan ikatan antara penyokong Barisan Nasional, melalui cadangan calon Speaker Dewan Rakyat.

Anwar mencadangkan mantan Hakim Datuk Abu Kadir Sulaiman, 74 sebagai alternatif kepada cadangan BN- Tan Sri Pandikar Amin Haji Mulia. Walau bagaimanapun melalui undi tersurat, Pandikar menang dengan undi 133, sama dengan jumlah kerusi BN di Dewan Rakyat, manakala Abu Kadir mendapat undi kesemua MP Pakatan Rakyat.

Apa tujuan Anwar mencalonkan nama lain? sedangkan kalau dikira-kira, sudah tentu calon mereka itu akan kalah. Sebenarnya, Ketua Umum PKR itu mahu mencuba, apa kah ada kekompakan antara MP BN, selain mencuba kesetiaan MP PR sendiri.

Melalui pengundian pemilihan speaker, maka telah terbukti masing-masing pihak setia kepada parti masing-masing; ertinya tidak timbul lagi spekulasi, bahawa ada MP tertentu akan berpindah kem.

BN mengatasi PR dengan 44 kerusi, ertinya pemerintahan BN adalah kerajaan majoriti, bukannya majoriti mudah. Kerajaan pada keadaan majoriti mudah apabila hanya mempunyai 112 kerusi daripada 222 kerusi dewan rakyat.

Selain itu, desas desus sebelum ini akan berlaku undi tidak percaya kepada Perdana Menteri; dengan sendirinya telah terjawab melalui pemilihan speaker dewan rakyat. Oleh itu, jika ada lagi spekulasi seumpama itu, sebaiknya perlu dihentikan; kerana perbuatan itu hanya menimbulkan syak wasangka antara MP BN itu sendiri.

No comments:

Blog Archive