Saturday, January 28, 2012

Normalisasi diplomatik Malaysia-Israel akan terbentuk-bila PR menguasai Putrajaya

Anwar sudah membuka jalan normalisasi diplomatik antara Malaysia-Israel, apabila penasihat PKR itu berkata, beliau menyokong sebarang usaha untuk mempertahankan keselamatan negara zionis itu.

Normalisasi diplomatik Malaysia-Israel, mungkin akan terjalin, jika PR menguasai Putrajaya.

Sehingga kini, Malaysia dan Israel belum mengadakan hubungan diplomatik, walaupun kedua-duanya anggota PBB.

Malah, rakyat negara ini, hinggakini belum dibenarkan melawat negara zionis itu, sepertimana tertulis dalam pasport antarabangsa negara.

Israel telah merampas negara Palestin pada tahun 1948 dan menjadikan negara Israel. Ekoran daripada itu, rakyat Palestin hingga kini menjadi pelarian.

Sejak tahun 1948, berjuta rakyat Palestin menjadi mangsa pembunuhan rejim yahudi itu.

Tahun 1967, malah berlaku perang antara Mesir, Syria dan Israel, yang mengakibatkan beberapa kawasan tanah arab berjaya ditakluki negara yahudi itu.

Kini, kawasan Gaza kawasan yang diduduki rakyat Palestin, saban hari mendapat bedilan daripada Israel, malah satu ketika, kawasan itu diblokade, agar supaya bekalan makanan dan ubat-ubatan tidak sampai kepada penduduk kawasan itu.

Masalah Palestin adalah punca negara-negara islam termasuk Malaysia tidak mempunyai hubungan diplomatik dengan israel, kecuali Mesir dizaman Hosni Mubarak, itupun atas desakan Washington.

Malaysia, sejak sekian lama menyokong perjuangan rakyat Palestin untuk mendapatkan negaranya semula, namun perkara ini akan terkubur, jika Anwar menjadi perdana Menteri Malaysia.

No comments:

Blog Archive