Thursday, November 24, 2011

Sewajarnya AGM Umno tumpuh PRU-13

Memandangkan bahang Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) kini semakin dirasai, maka sewajarnyalah perhimpunan itu menumpuhkan kepada PRU-13 termasuk isu pemilihan calon.

Sejak akhir-akhir ini boleh dikatakan hampir setiap pemimpin Umno menyentuh isu berkaitan pilihan raya, termasuk kriteria baru pemilihan calon bagi memastikan kemenangan kepada parti tunjang, Barisan Nasional (BN).

Perwakilan ke perhimpunan agung itu tentunya akan menantikan apa arahan selanjutnya daripada presiden parti bagi membolehkan mereka membawanya balik ke bahagian dan cawangan masing-masing untuk diterapkan sebagai agenda utama Umno dalam menghadapi PRU-13.

Apa kah pada PRU-13 nanti Umno/BN mampu mencapai kejayaannya sepertimana keputusan tahun 2004? atau meranah seperti tahun 2008?

Pada PRU-2008, diketahui bahawa punca utama kekalahan adalah sabotaj atas sebab, ramai calon-calon yang diketengahkan ada pemimpin payung terjun yang dikatakan berafiliasi dengan Khairy Jamluddin.

Selain itu, Umno/BN pada masa itu, tidak percaya dengan kekuatan media alternatif, sehingga pihak lawan mempergunakan media itu untuk meraih sokongan.

Namun, selepas PRU-13 itu, telah bermunculan pasukkan media alternatif yang Pro-BN, sehingga kemunculan pasukkan ini telah diakui oleh Perdana Menteri sebagai Askar Baru Umno/BN.

No comments:

Blog Archive