Saturday, September 17, 2011

Pemansuhan ISA satu tindakan yang progresif

Sekalung bunga diberikan kepada YAB Perdana Menteri, Datuk Sri Najib Tun Razak, serta kerajaan Malaysia yang diterajui oleh BN atas pengumuman beberapa inisiatif penting di dalam tranformasi politik negara melalui ucapan DS Najib diambang menyambut Hari Malaysia, yang merangkumi pemansuhan, kajian semula dan penggubalan pelbagai akta, demi perubahan dan tuntutan zaman, dalam usaha menjadi sebuah negara moden lagi progresif.

Medan dan perbatasan politik masa kini menuntut kepada pendekatan substantif berupa hasil, aksi dan tindakan dan bukannya tawaran sandiwara, hanya janji atau retorik.

Sehubungan dengan itu, langkah berani dan jitu perdana menteri tersebut membuktikan bahawa transformasi politik dan juga ekonomi yang diketengahkan oleh kerajaan adalah bersifat konkrit dengan ketegasan kepimpinan dan gerak kerja yang serius bagi memastikan kejayaannya.

Pada masa yang sama, dari segi perinciannya, pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri 1960 (ISA) yang sudah beroperasi lebih dari 50 tahun di negara ini, yang bakal digantikan dengan dua akta anti keganasan, adalah suatu yang bertepatan dan serasi dengan tuntutan zamannya.

Oleh itu AYT amat meyokong tindakan itu dan juga komitmen kerajaan bahawa sebarang penahanan tidak akan berlandaskan pemahaman ideologi politik semata-mata.

Di samping itu, AYT juga menyokong penuh usaha bagi menggubal dua akta baru yang khusus bagi mengisi keperluan aspek pencegahan di dalam menjaga ketenteraman dan keselamatan awam negara, terutama sekali bagi menangani aktiviti berupa keganasan daripada berputik dan menular di negara yang kita cintai ini.

Dalam pada itu, demi kebebasan media yang berpandukan kebertanggungjawaban, AYT begitu mengalu-alukan kesedian dan keputusan kerajaan untuk mengkaji semua Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 (PPPA) yang mana melibatkan penghapusan pembaharuan tahunan yang akan digantikan dengan pengeluaran lesen sehingga dibatalkan.

Namun AYT tidak menyokong perancangan dan kesediaan kerajaan bagi memansuhkan perundangan lama seperti Akta Buang Negeri 1959 dan juga Akta Kediaman Terhad 1933, kerana akta itu difikirkan masih diperlukan bagi mengekang kegiatan-kegiatan "under world" seperti perdagangan manusia, pelacuran, perjudian dan pengubahan wang haram,serta kegiatan penjualan dadah yang masih merupakan ancaman dalam negara pada masa ini.

Namun, secara keseluruhannya, segala usaha tersebut membuktikan kesungguhan, komitmen dan keseriusan kerajaan menterjemahkan makna dan hasrat perubahan di dalam gagasan transformasi yang dibawa oleh Perdana Menteri.

Ia juga membuktikan bahawa BN bukan sahaja wira dan peneraju politik baru berasaskan penyelesaian masalah dan keperluan rakyat tetapi juga berani menakhoda zaman di dalam aspek nilai-nilai demokrasi, ketelusan serta hak asasi rakyat.

Namun demikian, segala perubahan ini juga menuntut kepada anjakan minda dan kesediaan semua untuk kita memacu agenda transformasi ini dengan tuntas dan deras.

Oleh itu, AYT berharap jika bukan kesemua rakyat menyambut baik gagasan PM tersebut, namun setidak-tidaknya majoriti akan menyokongnya demi melahirkan era politik baru berlandaskan demokrasi, kebebasan dan keadilan.

No comments:

Blog Archive