Monday, September 26, 2011

Isu Ekonomi merupakan faktor penentu pilihan rakyat pada PRU13

Tidak dinafikan bahawa pemansuhan ISA akan mempengaruhi aliran sokongan rakyat terutama pengundi melayu yang ekstrim, namun perkembangan itu tidak akan memberi impak besar.

Bagi rakyat bandar dan rakyat tertentu, memang benar pemansuhan ISA berimpak besar, namun bagi rakyat luar bandar, pemansuhan ISA sebenarnya tiada kesan-kesan apa-apa.

Sebenarnya isu ekonomilah yang sangat berimpak besar terhadap sokongan rakyat.

BN menghadapi masalah untuk mengekang kenaikan harga barangan, kerana trend itu menjejaskan taraf kehidupan sebahagian besar rakyat.

Pembendungan harga barangan yang terus meningkat akan lebih bermanafaat kepada kerajaan BN berbanding memenuhi karena pembangkang yang sibuk memperkatakan berbagai akta seperti ISA, akta mesin cetak dan sebagainya, yang tidak mempunyai erti yang besar terhadap kesejahteraan majoriti rakyat.

Tidak dinafikan, pemanasuhan akta seperti ISA akan menaikkan nama Perdana Menteri yang tercalar akibat tindakan terhadap Bersih2.0 pada 9 Julai lalu, namun impaknya tidak demikian, berbanding memperkenalkan perancangan atau tindakan untuk membaik pulih ekonomi.

Pasaran Saham negara misalnya, semakin menjunam, daripada 1560 mata, kini turun kepada paras sedikit diatas 1390-paras buffer.

Sekiranya melalui Bajet 2012, Perdana Menteri yang juga Menteri Kewangan tidak memberi penekanan dalam pembaik pulihan ekonomi dalam jangka pendek, sudah tentunya akan mempengaruhi persepsi rakyat majoriti terhadap keupayaan kerajaan BN.

Selepas krisis ekonomi pada tahun 1997-98, Perdana Menteri masa itu Tun Dr Mahathir Mohammad, memperkenalkan tindakan preventif dengan memperuntukkan 8 bilion projek-projek luar bandar bagi tujuan merancakkan perekoniman luar bandar, buktinya pada PRU 1999, BN menang besar walaupun menghadapi era reformasi yang sangat kencang.

Perdana Menteri tiada pilihan, satu tindakan segera perlu dibuat.

No comments:

Blog Archive