Wednesday, June 29, 2011

Sejak tahun 1998 Anwar nak jadi PM-belum jadi-jadi lagi

Sepatutnya Anwar sudah jadi PM selepas sukan komonwel, akan tetapi terbantut apabila dia dipecat pada september 1997.

Tahun 1999, semasa PRU-parti Anwar yang diwakili isterinya Keadilan bertanding, namun tewas teruk, demikian juga tahun 2004. Pada tahun 2008, parti Anwar bertanding juga, kali ini berpakat dengan DAP dan PAS. Jumlah kerusi keseluruhan tiga parti berpakat itu hanya 82. Walaupun jumlah itu mengakibatkan BN kehilangan 2/3 di dewan rakyat.

Melihat kepada keputusan PRU12 itu, Anwar menghebohkan kononnya ada 31 MP BN akan melompat, atas sebab itu Anwar canangkan 16 September, 2008 sebagai tarikh pengistiharan bahawa kerajaan BN tumbang, kerana kehilangan majoriti mudah di dewan rakyat. Jika semuanya itu berlaku, maka Anwar memilih 1 Oktober untuk membentuk kerajaan Persekutuan. 1 oktober bertepatan dengan kewujudan pemerintahan komunis di negara tembok cina.

Sejak Mac, 2008 hingga kini Anwar melakukan berbagai helah dan strategi untuk mendapat kuasa, agar dirinya boleh menjadi Perdana Menteri.

Anwar tidak sabar-sabar menunggu pilihanraya umum 13, atas sebab itu, dia mempergunakan Himpunan Bersih untuk melakukan hura-hara dalam negara.

Selain itu, Anwar juga menunjukkan kepada dunia, bahawa Malaysia tidak aman. Apabila tidak aman, maka pelabur tidak melabur. Pelancong tidak datang. Jika kerajaan melakukan pencegahan, maka Anwar gunakan keadaan itu, meminta bantuan negara asing-ada kemungkinan negara akan dikenakan sekatan perdagangan.

Akibatnya, ekonomi negara akan lumpuh. Apabila ekonomi lumpuh, yang ditandai dengan berkurangnya sumber pekerjaan, ramai yang kehilangan kerja, harga barangan naik, maka rakyat akan memberontak. Saat-saat itu yang ditunggu Anwar.

Anwar tahu, jika berdepan dengan BN pada pilihanraya umum, Pakatan DAP-PAS-PKR belum mampu menubuhkan kerajaan Persekutuan, mungkin pakatan tiga parti itu, masih mempertahankan Kelantan, Kedah, Pulau Pinang dan Selangor. Seburuk-buruk BNpun akan tetap mendapat 120 kerusi Parlimen. Jumlah kerusi itu, cukup menubuhkan kerajaan dengan majoriti mudah. Lagipun, keadaan masa kini, cukup payah menubuhkan kerajaan dengan kuasa 2/3. Di Britin, Kanada, Turki serta Australia-kerajaan ditubuhkan bukan atas penguasaan 2/3.

Anwar tahu, bahawa melalui pilharaya umum, walaupun seluruh tuntutan BERSIH, dibenarkan, pakatan tiga bintang itu, tidak akan mampu menubuhkan kerajaan Persekutuan. Atas sebab itu, Anwar perlu cari helah dan cara, bagaimana dia menjadi Perdana Menteri; kerana Anwar tahu, masa mengejarnya. Anwar telah berumur senja.

No comments:

Blog Archive