Sunday, March 13, 2011

Seharusnya Anwar serah Sampel DNA untuk keadilan dirinya, mangsa dan rakyat

Anwar seharusnya menyerahkan sampel DNAnya untuk tujuan padanan bagi kes sodomi II yang sedang dihadapinya di mahkamah tinggi Kuala Lumpur.

Peguam Cara II Negara Yusof Zainal Abiden pada Jumaat memohon pada Hakim yang mendengar kes sodomi II- Mohd Zabidin Mohd Diah agar menggunakan akta "artikel 73 dan 165 Evidence Act 1950" sebagai asas undang2 untuk mengarahkan Anwar memberi sampel DNAnya.

Perbicaraan Kes Sodomi II telah berlarutan sejak Feb, 2010, hingga ini. Terlalu banyak wang rakyat dihabiskan hanya untuk melayan karenah Anwar yang enggan memberikan DNAnya dalam kes sodomi II.

Walaupun pihak pedakwaan gagal memdapat sampel DNA Anwar scara sukarela, namun berasaskan skesyen 112, dimana Anwar perlu direman, kerana tuduhan dalam seksyen 377B CPC, maka Anwar ditahan pada 16 Julai, 2009 di lokap IPKKL. Semasa Anwar dibebaskan pada pagi 17 Julai, Anwar lupa melupuskan barangan yang digunakan semasa dalam lokap tersebut. Barangan tersebut adalah:- sebatang berus gigi berwarna putih, sehelai tuala kecil good morning dan botol kecil air berjenama cactus.

Dari barangan yang ditinggalkan Anwar ini ditemukan DNA yang mempunyai padanan dengan lelaki Y yang dijumpai pada anus pengadu Sodomi II- Mohd Saiful Bukhari Azlan.

Walau bagaimanapun, barangan bukti tersebut ditolak oleh Hakim Mohd Zabidin dalam perbicaraan dalam perbicaraan dengan penghakiman, bahawa barangan tersebut diperolehi bukan secara sukarela aka tidak sah. (Pihak pendakwaan telah memohon agar keputusan Hakim itu disemak semuula-penghujahaannya akan didengar Pada Isnin kerana ditemukan fakta baru, yakni penanahan Anwar adalah sah).

Pada Isnin, pihak pembelaan dan pendakawaan akan berhujah berasaskan Akta kesaksian, 1950 apakah Hakim boleh mengarahkan Anwar memberikan sampel DNAnya.

AYT membayangkan keadaan Anwar ketika membeerikan Sampel DNAnya?

No comments:

Blog Archive