Friday, February 25, 2011

Pakatan rakyat: Pakatan yang suka ikut-ikutan

Apabila rakyat Mesir bangkit pada 25 Januari lalu menuntut Hosni Mubarak berundur, kerana rakyat telah muak dengan kehadirannya sebagai pemimpin Mesir selama 30 tahun, penyokong pakatan juga ikut-ikutan tunjuk perasaan di depan Kedutaan Amerika.

Kali ini pula apabila rakyat Libya bangkit menentang pemimpin mereka-Muammar Gaddafi yang memerintah Libya sejak tahun 1969 dalam satu rampasan kuasa, penyokong Pakatan juga ikut-ikutan.

Sebenarnya tiadapun kaitan para penyokong Pakatan dengan rakyat Libya! Namun atas suka ikut-ikutan, maka merekapun ikut-ikutan menentang muammar Gaddafi atas nama solidariti.

Kesamaan antara Mesir dan Libya dengan Malaysia sebenarnya tiada apapun yang boleh disamakan dari segi politik. Kedua-kedua negara Afrika itu berkerajaan berasaskan ala tentera-dipilih secara demokrasi terpimpin-sedangkan di Malaysia kerajaan dipilih secara demokrasi bebas. Sebab itu, di Malaysia-parti pembangkang boleh menang.

Sebenarnya penyokong Pakatan adalah para penyokong yang tamak. Rakyat kini telah sedar mereka itu tamak, kerana itu sejak akhir-akhir ini, di semua PRK gabungan tiga parti itu ditolak rakyat.

Pada PRK Merlimau dan Kerdau-rakyat akan menyaksikan lagi, bahawa gabungan tiga tamak itu akan ditolak oleh rakyat.

No comments:

Blog Archive