Sunday, December 26, 2010

Kenapa 60% rakyat Indonesia anti Malaysia?

KENAPA 60 peratus rakyat Indonesia anti Malaysia. Malah 63 peratus menyatakan bersedia berperang dengan Malaysia.

Jika dibandingkan kebencian rakyat jiran itu kepada Amerika Syarikat, kebencian terhadap negara ini cukup signifikan, kerana hanya 47 peratus rakyat negera itu anti Amerika.

Faktor apa kah yang membuat rakyat yang kononnya serumpun itu dengan negara kita membenci Malaysia? Apa kah sejarah "Ganyang Malaysia" tahun 60-an masih berbuku di hati rakyat negara itu?

Namun yang menghairankan, generasi yang berumur tidak menunjukkan "anti" Malaysia, malah generasi muda lah yang mempunyai trend itu.

Negara ini merupakan syurga kepada rakyat Indonesia, baik mereka yang datang secara sah mahu yang bukan. Sektor perladangan, pembinaan mahupun perniagaan kecil-kecilan merupakan lubuk warga jiran itu mendapat pendapatan untuk dihantar semula ke negara mereka.

Fakta ini tidak dapat dinafikan, kalau lah diadakan audit terhadap pengiriman wang melalui WESTERN UNION, pasti kita dapat membuat kesimpulan berapa banyaknya wang negara ini mengalir ke negara jiran itu.

Data rasmi menunjukkan bahawa terdapat 1.1 juta rakyat negara jiran itu berada di negara ini kerana bekerja. Daripada jumlah ini, belum termasuk mereka yang bergelar PATI di Sabah dan yang berada di Lembah Klang dan Johor.

Akibat penanahan pegawai maritim Indonesia oleh polis marin Malaysia tiga bulan lalu, maka telah berlaku tujuk perasaan dan mengepong Keduataan Malaysia di Jakarta, malah Najis juga digunakan dan dilemparkan di halaman Kedutaan kita itu.

Melihat kepada kecenderungan ini, apa kah peranaan Kementerian Luar Kita yang kini diterajui oleh Datuk Anifah Aman, kurang berfungsi? atau kah peranaan pegawai-pegawai kedutaan kita untuk mengeratkan persefahaman antara dua jiran itu kurang efektif? Di mana sudah semangat ASEAN? atau ada faktor-faktor lain yang remeh namun diperbesar-besarkan kerana tidak ada usaha penjelasan yang konkrit yang boleh diterima oleh rakyat jiran itu? Atau mungkin terdapat para petualang daripada negara ini mengapi-apikan keadaan agar rakyat Indonesia benci kepada pemerintahan yang sedia ada?.

No comments:

Blog Archive