Tuesday, December 28, 2010

Hebatnya Karpal Singh di mata Nik Aziz

Nik Aziz mengucapkan tahniah dan penghargaan kepada Karpal Singh, apabila Pengerusi DAP itu mengatakan bahawa DAP tidak menolak islam semasa berucap pada Konvensyen Pakatan di Kepala Batas-Pulau Pinang 18 Disember.

Selanjutnya Nik Aziz berkata bahawa Karpal Singh telah menerima hidayah islam, atas sebab itu "Penentang islam" itu akhirnya menerima islam sebagai satu sistem yang adil untuk semua kaum. Atas sebab itu, islam sesuai dipakai dalam konteks politik Malaysia.

Pas dan Umno adalah parti di negara ini yang mengamalkan sistem islam dalam perjuangannya.

Pas dan Umno sebenarnya serupa pada mulanya, kerana PAS wujud dan ditubuhkan oleh mantan-mantan pemimpin Umno.

Hanya perbezaan hala tuju para pemimpin kedua-dua parti itu, maka hingga kini Pas dan Umno bersaing untuk mendapatkan sokongan kaum melayu yang beragama islam.

Para pemimpin yang tidak sukakan MCA dan MIC dalam perikatan (UMNO-MCA-MIC) telah keluar Umno dan menubuhkan PAS.

Namun para pemimpin Pas kini dikejar masa terutama pemimpin utamanya Nik Aziz yang telah lanjut usia dan uzur, maka untuk merealisasikan impian membentuk kerajaan Persekutuan, maka terpaksa berkerjasama dengan DAP-musuh utamanya sebelum ini, sebagai KAD terakhir para pemimpinnya.

PAS dan DAP telah mula berjinak-jinak sejak tahun 1990- melalui Barisan Alternatif(BA) pimpinan KULI, dan pada tahun 1999 semasa musim reformasi, namun kerjasama mereka itu belum berkesan.

Pada PRU-12 lalu, sekali lagi mereka berkerjasama-kali ini melalui kerjsama longgar- meletakkan calon ;satu lawan satu terhadap BN. Kerjasama itu, yang kini disebut Pakatan, diuar-uarkan oleh mereka, kononnya sebagai Tsunami politik BN. BN sebenarnya, tidak kalah-hanya kehilangan 2/3 majoriti (BN:137 kerusi, DAP-PKR-PAS:77 kerusi) di dewan rakyat daripada 222 kerusi dewan rakyat.

Memang benar, BN kehilangan lima negeri, kini hanya empat, kerana Perak kembali ke pangkuan BN, namun tiga negeri yang diperintah Pakatan, gabungan itu tidak mempunai 2/3 majoriti-kecuali Kelantan.

Memang benar pada lapan PRK yang disengajakan selepas Pru-12 (kecuali Bukit Gantang, Penanti dan Kuala Terengganu) lalu, semuanya dimenangi pakatan 3 parti itu, namun selepas itu, memontem kemenangan mereka telah tersendat, ber,mula di PRK Bagan Pinang-Negeri Sembilan.

Pada PRK 12 dan 13 baru-baru ini, keduanya dimenangi oleh BN. Pada PRK-14 DUN 5 Tenang Labis Johor yang akan berlangsung pada 30 Januari 2011, akan terlihat sekali lagi apakah kerjasma PAS dan DAP masih ditolak oleh rakyat. Untuk, rekod semua calon Pas yang diketengahkan baik di Bagan Pinang, Galas adalah calon daripada parti PAS.

No comments:

Blog Archive