Sunday, October 31, 2010

PKR Batu Sapi: Yong umpama "anjing bermain dengan ekornya"

Rakyat Sabah terutama bumiputera belum bersedia menolak BN. Rakyat Sabah sudah bosan menjadi pembangkang di peringkat negeri mahupun pusat.

Pengalaman rakyat Sabah semasa rejim PBS tahun 1990-an, sungguh perit, pembangunan ranap, disebabkan tiadanya peruntukan. Akibat peruntukkan yang sangat terbatas, maka Sabah yang merupakan negeri ke-2 terbesar di Malaysia, menjadi miskin.

Rakyat Sabah masih ingat semasa kerajaan berjaya 1976-1985, pembangunan masa itu cukup rancak, akibatnya daripadanya maka sumber pendapatan juga senantiasa tersedia.

Namun apabila PBS menjadi pembangkang tahun 1990-1994, selama 4 tahun, keadaan kewangan negeri sangat minima.

Hanya pada tahun 1994 hingga kini, rakyat Sabah merasakan adanya peningkatan pembangunan. Selama 16 tahun, Sabah telah mendapat peruntukan 15 bilion ringgit untuk pembangunan, termasuk pembinaan Universiti Malaysia Sabah, di Kota Kinabalu.

Selain itu, kerajaan Persekutuan juga memperuntukan lebih satu bilion ringgit untuk projek pembasmian kemiskinan, melalui agropolitan dan jelapang padi.

Isu yang di bawah oleh calon SAPP Datuk Yong Teck Lee Sabah for Sabahan sebenarnya sudah lapuk. Yong Teck Lee buta maklumat kah? Kini Pengarah Imigresen Sabah adalah orang tempatan, Pengarah Jabatan Pendaftaran juga orang tempatan, Naib Censalor UMS juga orang Sabah, Pengarah Jabatan Persekutuan juga orang Sabah, Pengarah pelajaran dan timbalannya juga orang Sabah, Penguam negara juga orang Sabah.

Menteri yang meluluskan pembangunan luar bandar juga orang Sabah, yang mentadbir kerajaan negeri juga orang Sabah. Yong benar-benar buta maklumat dan diumpamakan bahawa isu Yong ini seperti "anjing bermain dengan ekornya".

No comments:

Blog Archive