Monday, October 25, 2010

Para pemimpin BN Sabah berkampung di Batu Sapi-Sandakan

Betapa besar maknanya PRK Batu Sapi kepada pemimpin Sabah. Atas sebab itu mereka berkampung di Batu Sapi.

Para pemimpin Sabah yang memgunapakai laman sosial twitter, malah ada yang mencatit pergerakaan mereka daripada semalam hingga 4 November berada di Sandakan.

Para pemimpin Sabah disertai oleh Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhiyiddin Yassin yang tiba di Sandakan petang tadi.

Penamaan calon bagi PRK Batu Sapi akan diadakan esok di dewan bandaran Sandakan. Dewan ini akan juga digunakan sebagai tempat penjumlahan undi pada 4 November nanti.

Kehadiran Tan Sri Muhiyiddin bagi mengetuai perarakan calon esok, memberi sokongan moral kepada para pemimpin Sabah.

PRK Batu Sapi dijangka ditandingi lebih daripada tiga penjuru. Parti-parti yang telah mengsahkan turut bertanding adalah BN sendiri, SAPP dan PKR. Untuk rekod, calon BN Datin Linda Tsen Thau Lin dan calon SAPP Datuk Yong Teck Lee telahpun selesai membayar bayaran deposit sebagai tanda mengesahkan penyertaan mereka.

Kerusi Parlimen P-185 Batu Sapi dilabelkan sebagai pembuktian 1Malaysia dan juga apa kah Sabah masih kekal sebagai simpanan tetap BN.

Ramai penganalisis politik Sabah mengatakan walaupun BN mempunyai kelebihan dari segi jentera, namun keupayaan calon SAPP yakni Persidennya Datuk Yong Teck Lee tidak boleh diambil mudah.

AYT merasakan melalui PRK Batu Sapi ini, kepimpinan BN negeri akan diuji dengan cemasnya terutama kemampuan Datuk Musa Aman.

Datuk Musa Aman selain dibantu oleh ketiga-tiga timbalannya dalam kabinet, juga dibantu oleh Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno Negeri, Datuk Salleh Said Keruak.

Salleh adalah juga Persiden USBO, yakni rumpun yang mendiami Batu Sapi.

No comments:

Blog Archive