Friday, September 17, 2010

Kenapa Umno Benci Perkasa??

Mesyuarat Barisan Nasional (BN)baru-baru ini yang dipengerusikan oleh Setiausaha Agung Tengku Adnan Tengku Mansor telah mencapai persetujuan untuk menjauhi PERKASA.

Berita Harian pada 9 September 2010 melaporkan “BN dengan sokongan sebulat suara 13 parti komponennya terutama UMNO, membuat keputusan untuk menjauhi Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (PERKASA), kerana dikhuatiri boleh menjejaskan kewibawaan dan keupayaan BN meraih sokongan pengundi pelbagai kaum.

Dalam keputusan pada mesyuarat bulanan BN bagi memperkukuhkan gagasan itu yang pertama kali diadakan, semua parti komponen turut mengalu-alukan tindakan UMNO mengambil langkah pertama menyatakan pendirian mahu menjauhkan diri daripada PERKASA”.

Namun apa yang menjadi persoalan ialah kenapa perlu mesyuarat sebegitu bagi membincangkan tentang PERKASA?

Kenapa BN tidak mengadakan mesyuarat yang sama untuk mencari keputusan terhadap cauvinis Cina?

DAP misalnya melalui kenyataan Dr. Chen Man Hin, Penasihat Seumur Hidup DAP yang mendakwa Dasar Ekonomi Baru (DEB) hanya mengutungkan ahli perniagaan UMNO walhal Hak Milik ekuiti tahun 2006 seperti yang dibentangkan dalam Kajian Separuh Penggal RMKe-9 menunjukkan sebanyak 42.4% dimiliki oleh kaum Cina, kaum Bumiputera hanya 19.4%, India 1.1% lain-lain 37.1%.

Pemilikan Harta Bukan Kewangan tahun 2007 pula menunjukkan kaum Cina memiliki harta bukan kewangan (bangunan, kilang, kedai etc) sebanyak 76.1%, manakala Bumiputera hanya 15.0%, India 3.8% dan lain-lain 5.1%. Jika dibandingkan dengan majoriti Bumiputera yang mewakili 66% penduduk Malaysia maka jelaslah mereka masih jauh ketinggalan. Man Hin turut menyalahkan dasar afirmatif yang diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan.

NGO-NGO Cina seperti Su Qiu, Jiao Zong, Guangdong, Guangzi, Fuzhou, Sanjiang pula saban hari membangkitkan isu-isu sensitif yang boleh menjejaskan keharmonian antara kaum umpamanya 83 tuntutan Jawatankuasa Rayuan Pilihan Raya Persatuan Cina Malaysia yang dikemukakan sebelum pilihanraya umum 1999 yang antara lain memansuhkan perbezaan antara Bumiputera dan bukan Bumiputera dalam semua bidang, hapuskan sistem kuota berasaskan kaum, batalkan rancangan Sekolah Wawasan, sediakan kelas bahasa ibunda dalam kurikulum formal sekolah jika terdapat sekurang-kurangnya 5 pelajar dari mana-mana kumpulan etnik di mana-mana sekolah, hapuskan kuota untuk kemasukan ke universiti, beri layanan yang adil kepada badan-badan agama yang berlainan dalam hal penyebaran, pengembangan, mendapat kemudahan rasmi kerajaan dan lain-lain.

Tuntutan-tuntutan tersebut adalah mencabar Perlembagaan dan orang Melayu yang jelas boleh menganggu keharmonian Negara. Sebahagian tuntutan tersebut telah dipenuhi oleh Kerajaan seperti menghapuskan sistem kuota bagi kemasukan ke universiti. Sebahagian tuntutan yang lain dilihat tidak melampau dan boleh dibincangkan demi kemajuan Negara keseluruhannya.

Sejak akhir-akhir ini MCA dan GERAKAN juga turut terlibat, umpamanya kenyataan Soi Lek yang menyokong cadangan resolusi Kongres Ekonomi Cina Malaysia yang menuntut ekuiti bumiputera sebanyak 30 peratus dalam semua sektor ekonomi dikurangkan secara berperingkat. MCA seakan sudah menjadi juru cakap kepada cauvinis Cina.

Kenapa mereka bebas menyuarakan tuntutan yang sebahagiannya menguris hati kaum Bumiputera dan menyalahi Perlembagaan Persekutuan? Malah MCA dan GERAKAN yang merupakan parti komponan BN turut bersama-sama menyokong tuntutan NGO-NGO Cina tersebut.

Malah tindakan MCA yang membangkitkan isu sensitif dengan menggunakan media massa seperti yang dilakukan oleh Soi Lek tentang cadangan agar dihapuskan ekuiti Bumiputera sebanyak 30% telah memberi gambaran seolah-olah UMNO dan BN sudah tidak berfungsi dan semangat permuafakan yang selama ini diagung-agungkan oleh UMNO sudah ketinggalan zaman. Atau kalau ada permuafakatan pun dalam BN hanyalah untuk menghimpit Melayu.

Ada pendapat menyatakan tindakan menghebahkan dalam media massa merupakan muslihat MCA untuk meraih pengundi Cina, namun mereka sepatutnya tidak bertindak hanya untuk menguntungkan parti mereka semata-mata sebaliknya dalam masa yang sama menjejaskan imej UMNO yang dilihat seperti sudah kecut telur terhadap parti-parti komponen BN. Ditambah pula dengan tindakan mengadakan mesyuarat yang dipengerusikan UMNO bagi menjauhi PERKASA.

MCA, GERAKAN dan NGO-NGO Cina tanpa berselindung menyatakan perjuangan bagi kaum mereka yang secara terang-terangan akan menjejaskan hak orang Melayu dan Bumiputera yang dilindungi oleh perlembangan persekutuan.

Mereka seolah-olah kebal manakala UMNO pula seperti kena pukau sehinggakan mereka berani mengulang tayang tuntutan mereka yang tidak munasabah.

Ada yang berpendapat, UMNO bukan dipukau tetapi telah disedut telur mereka oleh MCA dan GERAKAN menyebabkan mereka dilihat seolah-olah pengecut dan boleh diperkotak-katikkan oleh rakan sendiri.

Tuntutan cauvinis Cina sebelum pilihanraya 1999 langsung tidak dilihat akan mengurangkan undi orang Melayu terhadap BN tetapi sebaliknya pula yang dilihat terhadap kes PERKASA.

Adakah mereka nak menyatakan orang Melayu bodoh dalam berpolitik? Orang Cina tuntutlah apa saja namun orang Melayu tetap mengundi BN? Keputusan pilihanraya 1999 bukti orang Melayu bukan bodoh dan mampu menterjemahkan kemarahan mereka melalui undi. Memang pada masa itu terdapat kes-kes lain yang turut mempengaruhi undi seperti kes Anwar Ibrahim, namun sedikit sebanyak menunjukkan kes tuntutan juga terlibat.

UMNO sepatutnya bersyukur dengan kewujudan PERKASA dikala mereka tidak mampu menandingi NGO-NGO Cina yang mendapat sokongan kuat MCA dan GERAKAN.

Memang PERKASA mendapat perhatian orang Melayu, namun mereka bukan parti politik yang boleh menandingi UMNO. UMNO dilihat terikut-ikut melayan kehendak MCA dan GERAKAN dengan menuduh PERKASA bersifat rasis.

Pernahkah kita dengar PERKASA menuntuk agar ditarik balik kerakyatan orang Cina dan dihalau ke laut kerana mereka membolot dan meratah harta kekayaaan negara?

Pernahkah PERKASA menuntut agar harta kekayaan orang Cina dirampas dan diberikan kepada orang miskin agar Bumiputera yang mewakili 66% komposis rakyat Negara mendapat pengagihan ekuiti yang sepatutnya ?

Pernahkah PERKASA menuntut agar KTAR dan UTAR yang mempunyai lebih 90% pelajar Cina agar ditutup kerana tidak adil apabila hanya mengambil pelajar Cina di universiti tersebut?

Pernahkah kita dengar PERKASA menuntut agar sekolah Cina dan India ditutup walaupun hakikatnya kewujudan sekolah tersebut telah memecah-belahkan rakyat mengikut kaum?

Pernahkah kita dengar PERKASA menuntut agar orang Cina yang tidak pandai berbahasa Melayu diwajibkan mengambil kelas bercakap bahasa Melayu sehingga pandai. Walaupun Jabatan Perangkaan terpaksa mengupah penterjemah bahasa Cina dalam gerakan Banci Penduduk dan Perumahan 2010. Ramai juga yang tidak memberikan kerjasama dan 70% daripada mereka adalah orang Cina.

Apa yang diperjuangkan oleh PERKASA adalah untuk mempertahankan hak Bumiputera yang dilindungi Perlembagaan dan bukannya menuntut yang bukan-bukan.

Sekurang-kurangnya kehadiran PERKASA boleh mengimbangi cauvinis Cina yang telah lama wujud dan asyik menanti peluang untuk menikam dari belakang.

Kita selalu menuduh orang Melayu terlalu beremosi dan orang Cina lebih matang dalam berpolitik.

Sedar atau tidak propaganda mereka telah mengena dan orang Melayu sendiri yang akan membunuh Melayu akhirnya.

Akhir-akhir ini telah wujud segelintir Melayu yang kononnya mereka lebih terkehadapan dalam demokrasi dan lebih maju dalam segala hal. Mereka ini lah yang sedang dilatih untuk menjadi pejuang bagi meruntuhkan Perlembagaan Malaysia suatu hari nanti.

UMNO sepatutnya bersifat neutral dalam hal ini, selagi PERKASA wujud atas landasan undang-undang dan tidak mengucar-kacirkan Negara.

Jangan kerana hendakkan undi orang Cina, orang Melayu pula diletak dibelakang seolah-olah kera di hutan disusukan anak di rumah mati kelaparan.

Jangan sampai yang dikejar tak dapat yang dikendung pula yang keciciran. sumber disini

No comments:

Blog Archive