Monday, August 09, 2010

Inkues kematian Teoh Beng Hock: Ada bukti baru

Peguam keluarga Beng Hock Gobind Singh Deo terpaksa meninggalkan perjalanan inkues hari ini sambil menuduh bahawa pihak peguam negara menyembunyikan bukti yang ada kaitan dengan perjalanan inkues ini.

Bukti baru tersebut berbentuk nota bunuh diri yang ditulis dalam bahasa cina. Sebelum ini mantan AMK Mohd Ezam Mohd Nor ada mengatakan bahawa terdapatnya nota seperti itu.

Inkues kematian TBH terpaksa ditubuhkan untuk mencari penyebab kematian mendiang semasa disoal siasat SPRM Selangor.

Mayat mendiang Teoh Beng Hock di jumpai mati pada 16 julai 2009 di luar tingkat 5 Plaza Masalam, Shah Alam. Di Plaza itu juga pejabat SPRM beribu pejabat, di tingkat 14.

Teoh Beng Hock dicekup SPRM pada 15 Julai dan kira-kira 6 petang, Beng Hock dilihat memasuki bangunan itu melalui rakaman CCTV.

Beng Hock dikehendaki memberi keterangan berhubung salah guna peruntukan ADUN di bawah pengawasan ADUN-ADUN DAP Ean Yong dan Roonie Liu.

Dalam inkues kematian Beng Hock telah diberitahu bahawa Beng Hock masih kelihatan hidup pada kira 5:30 pagi 16 Julai,namun setiausaha politik DAP itu kelihatan sangat gelisah pada masa itu. Dalam mahkamah yang sama juga, dikatakan bahawa Beng Hock terdengar bertengkar dengan Tan Boon Wah, saksi SPRM juga yang masih berada dalam bangunan SPRM pada masa itu kerana enggan pulang walaupun rakaman keterangannya telah usai pada 12:30 tengah malam 16 julai.

Sebenarnya rakaman percakapan Beng Hock juga sudah usai pada 3:45 pagi pada 16 julai, namun dia memilih lepak di sofa ruangan pejabat SPRM.

Kematian Beng Hock dipolitikkan oleh pihak pakatan terutama DAP, atas sebab itu, kerajaan menubuhkan mahkamah inkues untuk mencari punca sebenar kematian Beng Hock.

Dalam merungkai kematian sospol DAP itu, pakar pathologi hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang (postmortem 1) dan pakar pathologi hospital sungai Buloh (postmortem II) mengatakan bahawa kematian Beng Hock berpunca daripada impak dari tempat yang tinggi. Analisis pathologi juga menemukan bahawa kecederaan pada mayat mendiang sangat konsisten dengan impak jatuh dari tempat yang tinggi. Analisis ini menyangkal dakwaan parti Pakatan terutama Lim Guan Eng bahawa Beng Hock mati dibunuh sebelum dijumpai pada pagi 16 julai 2009.

Sebelum ini kematian Beng Hock menjadi dramatik apabila pakar Thai mengatakan bahawa 80% Beng Hock mati dicekik, namun melalui postmortem ked-II andaian pakar Thai itu tidak konsisten dengan kecederaan pada mayat mendiang Beng Hock.

Dalam perkembangan lain adik TBH Lee lan mengatakan bahawa mereka tidak tahu menahu mengenai nota bunuh diri TBH. Mantan boss TBH juga Ean Yong Hian Wah menafikan wujudnya nota itu.

No comments:

Blog Archive