Friday, July 23, 2010

Benarkah Kuasa Melayu Hilang Selepas Pru-13? Atau Umno Hilang Kuasa?

Benarkah Melayu hilang kuasa selepas PRU-13? atau Umno hilang kuasa? Demikian pertanyaan segelintir pemerhati politik.

Umno akan hilang kuasa jika kawasan-kawasan yang ditandinginya pada PRU-13 akan datang dimenangi PAS atau PKR. Kawasan-kawasan Umno itu tentulah kawasan melayu dan sudah tentu calon melayulah yang mewakili Pas dan PKR.

Jika kawasan-kawasan yang ditandingi Umno kalah, maka calon Pas dan calon melayu PKR akan menjadi majoriti.

Gabungan Pakatan itu akan dikuasai juga oleh wakil rakyat kaum melayu. Anggapan bahawa melayu hilang kuasa selepas pru-13 hanya persepsi,kerana melayu akan menunjangi kerajaan, kerana jumlah wakil rakyat melayu lebih banyak dibanding wakil rakyat bukan melayu.

Malaysia tetap mendapat perdana menteri melayu samaada daripada Pas mahupun PKR.

Jika Anwar Ibrahim masih lagi dibenarkan bertanding dalam pilihanraya, sudah tentunya dia dilantik perdana menteri, kerana itulah cita-citanya. Jika Anwar hilang kelayakan kerana dijatuhi hukuman penjara kerana sodomy II, maka perdana menteri adalah daripada Pas. Jika daripada Pas, sudah tentulah Hadi Awang akan dilantik sebagai PM yang ke-7 Malaysia.

Kegusaran inilah yang melanda pimpinan Umno semenanjung (bukan Umno-Sabah). Walaupun telah berlaku pertukaran kepimpinan daripada Tun Abdullah kepada Najib, namun transformasi pemimpin Umno terlalu perlahan. Budaya lama Umno masih digunapakai oleh para pemimpin umno. Faktor inilah yang menyebabkan kegusaran pemimpin pembaharu Umno seperti Najib dan Muhyiddin.

Pemerhatian AYT dalam persidangan Umno kali ini, tidak terdapatpun apa-apa perubahan daripada segi budaya. Perebutan jawatan G7 misalnya, cara lama tetap digunakan oleh calon-calon.

Para pemimpin yang dikaitkan dengan Umno masih lagi mengamalkan lagak lama: menunjuk-menunjuk, bersifat VVIP, ego dan tidak mesra.

Lambatnya transformasi kepimpinan Umno pernah disuarakan oleh timbalan presiden; Tan Sri Muhyiddin baru-baru ini. Akibat lambatnya transformasi kepimpinan tersebut, maka untuk mengatasi kelemahan tersebut, maka kerjasama Umno-Pas perlu diwujudkan, demi menang-menang untuk kaum melayu.

Para pemimpin Umno sangat sedar bahawa pada Pru-13 akan datang, saingan calon-calon Umno adalah daripada Pas dan calon-calon melayu PKR.

Komponen BN seperti MCA, MIC, Gerakan tidak akan boleh bersaing dengan DAP dan calon-calon bukan melayu PKR. Keadaan inilah yang ingin diantisipasi oleh pucuk pimpanan Umno.

Para pemimpin Umno tahu benar bahawa keputusan PRU-13 akan datang, jumlah kerusi antara Umno dan Pas serta Melayu PKR akan seimbang. Jika ini berlaku, maka benarlah kekuatiran para pemimpin melayu termasuk para mufti, bahawa melayu akan hilang kuasa. Hilang kuasa bagaimana? hilang kuasa kerana jumlah kerusinya di parlimen telah terbagi dua dan parti mana pun yang memerintah dikuasai oleh wakil rakyat bukan melayu. Walaupun PM adalah melayu (seperti kerajaan Pakatan Perak dimana Nizar adalah menteri besar,namun kuasa adalah ditangan kaum bukan melayu).

Jika melayu tidak mahu kehilangan kuasa, maka tiada pilihan melainkan Umno-Pas mesti berkerjasama. Jika Umno-Pas berkerjasama, adalah pasti kerusi melayu di dewan rakyat adalah majoriti dan boleh menjadi pendokong kuat kepada kerajaan yang bakal dibentuk.

Keadaan sebenarnya adalah Pas dan PKR tidak akan mampu menguasai semua kerusi melayu, demikian juga Umno. Namun DAP dan bukan melayu PKR boleh menguasi semua kerusi MCA, MIC dan gerakan. Ini lah keadaan yang bakal berlaku pada PRU-13 akan datang di Semenanjung.

Namun apapun keadaan pada PRU-13 akan datang; Sabah dan Sarawak adalah penentu kepada BN. Manakala kawasan-kawasan melayu di Semenanjung adalah penentu kepada Pas dan PKR.

Jika Sabah dan Sarawak masih lagi sebagai simpanan tetap BN,maka Umno di semenanjung hanya perlu 65 kerusi untuk mempertahankan kerajaan BN dengan majoriti mudah.

Sabah sudah pasti akan menyumbang sekurang-kurang 22 kerusi parlimen, Sarawak pula sekurang-kurangnya 25 kerusi parlimen. Kedudukan ini akan menjadikan BN masih boleh membentuk kerajaan dengan majoriti mudah.

Sabah dan Sarawak masih jauh menerima cabaran perubahan politik sepertimana rakyat di Semenanjung. Rakyat Sabah dan Sarawak masih selesa dengan BN apa tak lagi masa kini, pimpinan BN pusat telah merangka keseimbangan pembangunan antara semenanjung dan Sabah serta Sarawak.

Adalah benar keputusan PRU-13 melayu semenanjung hilang kuasa, tetapi bukan sepenuhnya. Kuasa melayu semenanjung bertukar kepada kuasa melayu Semenanjung- bumiputra Sabah- bumiputra Sarawak.

Keputusan PRU-13 akan bermula era baru dalam Malaysia. jika selama ini anak watan Sabah dan Sarawak dianggap sebagai warganegara ke-2, maka keputusan PRU-13 akan disedari bahawa rakyat Sabah dan Sarawak bukanlah warganegara ke-2.

Pakatan jangan lah bermimpi untuk membentuk kerajaan persekutuan. Negeri-negeri seperti Selangor, Perak,Kedah, Kelantan dan Pulau Pinang mungkin Pakatan tetap kuasai, namun bukan kerajaan persekutuan, jauh sekali Sabah dan Sarawak.

No comments:

Blog Archive