Monday, June 28, 2010

Perlantikan Azmin Menggantikan Khalid Ibrahim Sebenarnya Kelebihan Kepada Umno

Walaupun Khalid Ibrahim disingkir serta merta sebagai pengerusi pimpinan PKR negeri, namun secara zahirnya Khalid masih berkuasa penuh di negeri itu, kerana dia masih sebagai MB.

Sebagai MB,Khalid masih ada kuasa dan dia masih lagi boleh bagi projek pada orang-orangnya.

Diperkirakan Azmin sukar dilantik sebagai MB bagi menggantikan Khalid, atas sebab Khalid masih mendapat banyak sokongan daripada ADUN DAP di negeri itu berbanding Azmin.

Semalam Azmin dilantik sebagai pengerusi majlis pimpinan negeri Selangor menggantikan Khalid berkuatkuasa serta merta.

Perkara itu diumumkan oleh Presiden PKR Datuk Seri Wan Azizah Wan Ismail selepas mempengerusikan mesyuarat pimpinan pusat parti itu di Shah Alam.

Menurut Wan Azizah, rombakan itu dibuat bagi membolehkan Khalid menumpukan tugaskan kepada usaha pentadbiran kerajaan negeri.

Sebenarnya perlantikan Azmin merupakan kelebihan kepada UMNO-BN kerana, kedudukan Azmin yang hanya sebagai pengerusi pimpinan negeri diperkirakan tidak mampu memberikan sebarang kesan terhadap Umno Selangor.

Umno Selangor yang dipengerusikan oleh Presiden Parti yang juga perdana menteri, mempunyai kelebihan, kerana setidak-tidaknya peruntukan daripada kerajaan pusat boleh disalurkan kepada rakyat melalui ADUN-ADUN BN untuk membangun rakyat Selangor. Sedangkan Azmin tidak akan mendapat peruntukan daripada Kerajaan Selangor, kerana Khalid khuatir ianya digunakan untuk menjatuhkannya.

Azmin adalah musuh Khalid dalam selimut, walaupun ianya dinafikan oleh Azmin sendiri.

No comments:

Blog Archive