Friday, May 21, 2010

PKR Tetap KUAT Walaupun Wakil Rakyat dan Pemimpinnya Keluar??: Anwar Ibrahim

Anwar memang jaguh memutar belitkan fakta. Walaupun para wakil dan pemimpin parti berkeluaran, pemimpin umum PKR itu masih tetap menganggap bahawa PKR masih kuat dan bertambah kuat.

Anwar menyandarkan anggapannya ini kepada kejayaan DAP menang di P212 Sibu. Anwar beranggapan apabila Sibu berjaya dirampas oleh DAP maka PKR telah kuat, walaupun sebelumnya PKR kalah di Hulu Selangor.

Ini lah kelebihan Anwar dalam segi memutar belitkan fakta, kerana hanya menang di Sibu, maka semua masalah dalaman PKR telah selesai.

Anwar terlupa,bahawa SIBU merupakan isu terpencil, kerana masalah tempatan yang berkorbar-korbar akibat kegagalan mantan wakil rakyat daripada SUPP. Selain itu, isu sabotaj antara para pemimpin SUPP sendiri juga penyumbang kepada faktor kekalahan BN.

SIBU bukan kayu pengukur bangkitnya PKR, lihat sahaja pada PRU-12, walaupun kebanyak kerusi cina di Semenanjung dimenangi pembangkang, namun tidak berlaku di Sarawak, walaupun pada pilihanraya negeri pada 2006, DAP berjaya mendapat 6 kerusi DUN dan PKR 1.

Ada baiknya juga, Anwar menganggap bahawa PKR bertambak kuat walaupun para wakil rakyatnya keluar, kerana BN terpaksa bekerja keras untuk mengimbanginya, jika Anwar menganggap PKR lemah, maka para pemimpin BN akan lengah dan tidak turun Padang, sama seperti yang berlaku di kawasan Parlimen Sibu, di mana semua wakil rakyatnya jarang sekali turun padang kerana merasa sangat selesa.

AYT juga berterima kasih atas tindak tanduk Anwar ini, jika tidak demikian maka sifat arogant dan sombong beberapa pemimpin BN tidak akan pupus atau hilang.

Keputusan PRU-12 menunjukkan bagaimana rakyat menolak bebrapa pemimpin BN yang sangat arogant dan sombong, walaupun masih ramai yang masih ada, atas sebab rakyat belum tega membiarkan UMNO terkapai-kapai.

Kepada para pemimpin BN khususnya UMNO jangan merasa selesa kerana berkeluarannya para pemimpin PKR. Para pemimpin BN perlu mengambil iktibar terhadap keadaan ini. Bagi AYT, walaupun PKR melemah, namun DAP menguat cengamannya terhadap kaum cina, dimana parti komponen BN yang berteraskan kaum cina langsung tidak dapat mengimbanginya.

Sokongan bumiputra dan kaum melayu terhadap BN walaupun masih mengatasi PAS, namun pada kawasan marjinal, dimana kesimbangan kaum adalah setara, BN tidak akan mampu mengatasi gabungan PKR-DAP-PAS.

PRU-13 akan datang adalah pertembungan yang amat sengit antara BN dan Pakatan, kerana kekuatan dari segi kewangan dan jentera adalah seimbang antara 2 parti itu.

BN akan menyandarkan hidup matinya kepada bumiputra dan kaum melayu,manakala Pakatan akan menyandarkan hidup matinya kepada kaum cina.

No comments:

Blog Archive