Tuesday, December 29, 2009

Sayang! Kalau Demostran Itu Berserban dan Berkopiah Pasti Akan Diakui



SAYANG mereka yang berdemonstrasi itu tidak berserban dan berkopiah. Sayang juga yang berdemonstarsi itu tidak agresif sepertimana kebiasaan kelakuan penyokong PAS dikala berdemonstarsi.

Fenomena ini yang alfa dilakukan oleh 20 orang penunjukan perasaan pada Ahad lalu yang kononnya membuat desakan agar PAS keluar daripada kerajaan Pakatan Selangor kerana, mendakwa PAS dianak tirikan oleh kerajaan Khalid Ibrahim.

Sebelumpun demonstarsi ini berlangsung, lidah rasmi PAS telah awal-awal lagi menolak bahawa demonstarsi itu anjuran parti itu, malah Harakah menuduh UMNO disebalik gerakan tersebut.

Naib presdien PAS Sallahuddin Ayob malah dengan tegas mengatakan bahwa penunjuk perasaan tersebut bukan ahli PAS, kerana beliau tidak kenal seorangpun.

Pertanyaan kita adalah siapakah mereka? Kalau lah bukan ahli PAS sepertimana yang didakwa, siapakah mereka? Jangan berulang peristiwa Kepala Lembu, yang mana pada masa itu awal-awal lagi pihak Pakatan mendakwa adalah anjuran Umno, tetapi akhirnya penunjuk perasaan itu adalah ahli dan penyokong PAS serta Pakatan.

PAS memang mahir dalam kerja-kerja lempar batu sembunyi tangan. Bagi para pemimpinnya seperti Sallahedduin Ayob, apa sahaja tindakan yang "mengklim" adalah penyokong akan tetapi jika tidak sehaluan dengan kesepekatan dengan Anwar Ibrahim dan Lim Guan Eng, maka tindakan para penyokong tersebut dengan mudah dinafikan.

PAS akan mengorbankan dan menafikan hak para penyokongnya walaupun tindakan para penyokong tersebut bercorak kepada matalamat perjuangan PAS masa lalu. Contoh yang paling ketara adalah tindakan akan bakal diambil terhadap Dr Hassan Ali dan Khalid Samad, semata-mata kerana pemimpin PAS ini menyuarakan ketidak adilan dalam pentadibran Pakatan Selangor yang dikuasai oleh DAP itu.

Hassan Ali dan Khlid Samad bakal dilucutkan keahlian mereka atau bakal digantung berpenggal-penggal.

Kejadian pada hari Ahad lalu adalah contoh penafian hak para penyokong PAS yang besar kemungkian telah memilih Pakatan pada PRU-12 yang lalu. Atas sebab mereka tidak memakai sepertimana kebiasaan para penyokong PAS dan Pakatan, maka mereka terus dituduh bukan ahli dan penyokong PAS. Tidak cukup dengan itu Pemuda PAS Selangor hari ini membuat aduan polis berhubung tindakan seorang peserta demonstrasi yang didakwa menyamar sebagai ahli parti, kata seorang pemimpin dewan tersebut.

Aduan yang sama turut dibuat terhadap sekumpulan kira-kira 20 peserta demonstrasi itu, semalam, yang didakwa cuba mensabotaj parti itu dalam hubungannya dengan Pakatan Rakyat.

Timbalan ketua dewan tersebut Ahmad Zaidi Abdul Mutalib membuat laporan itu di Shah Alam tengah hari ini, menggesa polis menyiasat perhimpunan yang menggelarkan diri mereka Gerakan Kesedaran Penyokong dan Pengundi PAS Selangor (GKPPPS) di hadapan ibu pejabat parti itu semalam.

Setiausaha dewan itu Khairul Fahmi Mat Som, yang berada di ibu pejabat polis daerah tersebut, berkata aduan itu menamakan jurucakap GKPPPS Wan Hilman Wan Abd Rahim yang mendakwa dirinya ahli PAS Gombak.

"Saya tidak pasti (Wan Hilman) itu orang parti mana, yang pasti dia bukan penyokong PAS."

Tambahnya, beliau sendiri tidak dapat mengenal pasti dalang yang bertanggungjawab menganjurkan demonstrasi tersebut yang menuntut PAS meninggalkan Pakatan Rakyat dengan alasan dipinggirkan oleh PKR dan DAP dalam pentadbiran kerajaan negeri.

Ketua Pemuda PAS Gombak Syarhan Humaizi Abd Halim pula, yang turut hadir semasa laporan polis itu dibuar, berkata aduan dibuat setelah mendapati kumpulan tersebut bukanlah mewakili PAS kawasan itu seperti didakwa.

"Kita mendapat kepastian mereka bukanlah daripada kalangan ahli kita, lebih-lebih lagi jurucakap mereka bernama Wan Hilman Wan Abd Rahim," katanya.

"Kita sudah semak dan mereka bukan ahli PAS Gombak."

Tambahnya, kepastian itu diperolehi selepas membuat semakan dengan pangkalan data senarai keahlian PAS.

"Kita dapati ini adalah cubaan untuk sabotaj (Pakatan Rakyat) dan memburuk-burukkan PAS di Selangor sebab mereka berdemo untuk minta PAS supaya jangan digunakan DAP, tetapi mereka bukan ahli PAS," katanya lagi.

No comments:

Blog Archive