Thursday, December 31, 2009

Kuli Tak Peduli Amaran Muhiyiddin

Kuli mengaku tidak berhutang budi dari sesiapa.Kuli juga tidak peduli amaran TPM Muhiyiddin Yassin agar supaya tidak mengetuai kaukus minyak tajaan Pakatan. Bagi Kuli perjuangannya adalah untuk kedaultan rakyat? benar kah?

Kuli punya dendam kesumat terhadap Umno, mana kan tidaknya pada tahun 1987 Kuli telah mencuba untuk menjadi Persiden Parti itu, namun gagal. Ekoran pertandingan merebut jawatan presiden tersebut, maka Umno diharamkan. Kuli menubuhkan Parti Semangat-46 mengambil sempena tahun penubuhan parti Umno.

Tahun 1990 Kuli dengan S-46 berganding bahu dengan PAS melalui Angkatan Perpaduan Ummah (APU) dan Barisan Alternatif S-46-DAP-PBS, Namun kesepekatan sementara itu gagal menumbangkan kerajaan Umno-BN, kecuali S-46 membantu menumbangkan kerajaan BN Kelantan. Atas bantuan S-46 itu, maka hingga kini PAS terus memerintah Kelantan.

Pada PRU 1994 keberkesanan pembangang juga tidak menampakan kelibat, maka setelah itu S-46 dibubarkan dan seluruh ahlinya masuk semula ke dalam parti Umno, walaupun tidak semuanya.

Disebabkan cita-cita Kuli ingin menjadi perdana menteri, maka pada beberapa pemilihan Umno,Kuli mencuba untuk bertanding jawatan presiden, namun gagal kerana tidak mendapat pencalonan yang mencukupi untuk membolehkan beliau bertanding.

Kuli tersedar bahawa usia memamah keberadaannya dalam Umno,kerana itu sebelum Kuli benar-benar berundur dari pentas politik, menogkah arus melalui dalaman terpaksa dibuat agar supaya nama Kuli terus berada dalam persada politik tanah air. Kuli sedar, manusia mati meninggalkan nama, harimau mati meninggalkan belang.

Saya perkirakan ini lah yang ada dalam percaturan politik beliau masa kini,kerana itu beliau tidak peduli siapapun memberi amaran kepadanya, beliau tetap menerima pelawaan Pakatan agar mengetuai Kaukus Royalti Minyak untuk Kelantan.

No comments:

Blog Archive