Tuesday, August 19, 2014

Rakyat Selangor Protes Wan Azizah

BELUMPUN Wan Azizah Wan Ismail isteri kepada Anwar Ibrahim mendapat perkenaan Sultan Selangor untuk menggantikan Khalid Ibrahim, rakyat Selangor sudah protes.

Rakyat Selangor yang memanggil diri mereka GERAKAN ANAK JATI SELANGOR memperotes Wan Azizah kerana Presiden PKR itu bukan anak jati Selangor.

Dalam perkembangan yang sama, penyokong Azmin Ali masih yakin bahawa ADUN Bukit Antarabangsa itu bakal dilantik MB Selangor; atas sebab 2/3 ahli PKR berpihak kepada beliau. Menurut para peyokong Azmin, Wan Azizah boleh menjadi Presiden PKR hanya disebabkan dia isteri kepada Anwar; bukannya atas sokongan akar umbi dalam parti. Azizah tidak pernah bertanding sebarang jawatan dalam PKR, atas sebab itu tidak diketahui kekuatan sebenar dalam parti.

Wan Azizah berdepan dengan situasi tidak mendapat perkenaan Sultan; namun pimpinan PKR dan DAP memaksa Sultan untuk menerima pilihan parti-parti itu. Jika Sultan perkenaan Wan Azizah, maka ianya melanggar norma Kerajaan Selangor, kerana tidak pernah ada wanita yang pernah dilantik sebagai MB atau Ketua Menteri di negara ini, juga melanggar norma Selangor kerana melantik MB daripada bukan rakyat Selangor.

Keputusan PKR dan DAP kemudian dipersetujui oleh Pas untuk mencalokan hanya Wan Azizah, seolah-olah memaksa Sultan Selangor. Bukan jarang berlaku di negara ini, apabila Sultan tidak berkenaan dengan cadangan parti, kerana berlaku di Perlis apabila Tan Sri Shaidan Kassim ditolak istana, demikian juga Dato Idris Jusoh di tolak oleh Sultan Mizan. Wan Azizah tiada pengecualian. Jika ini berlaku, maka menurut penyokong Azmin, Pas dan DAP akan mencalonkan Azmin, meskipun Anwar kurang setuju dengan cadangan itu, namun PKR tiada pilihan, kerana parti itu beria-ia sangat menggantikan MB Selangor. Sama-sama kita tunggu kepulangan Sultan Selangor pada 27 Ogos, dan apa kah yang berlaku? pembubaran DUN Selangor kah? atau Sultan meminta nama lain selain Wan Azizah?

4 comments:

Kabus Ibra said...

Jom sambut keberangkatan pulang Tuanku beramai2

Anonymous said...

TS ZETI PEGANG JAWATAN GABENOR SELAMA 14 TAHUN??

Salam,

Kemelut MB Selangor memberikan suatu pengaran yg cukup berguna kepada kita, di mana ketegasan Anwar Ibrahim yang terlalu taksub berkehendakkan Wan Azizah, isterinya menjadi Menteri Besar, walaupon di tentang hebat oleh Sultan Selangor, Istana, Puak Pas Alim Ulamak, Majlis Syura, TGHHA,TGNA dan TGHHD.

Mungkin ada HIKMAHnya kemelut ini.

Pengajaran yg kita dapat iaitu Golongan Wanita tidak seharusnya diberikan suatu Jawatan Tertinggi, melainkan pada hak-haknya, seperti Menteri yg menjaga Hal Ehwal Wanita.
Kedudukan Kewangan Negara tidak pernah selamat, kukuh atau membina, sejak sekian Lamanya.
Apakah ini kerana Gabenor Bank Negara Malaysia ialah seorang WANITA?

Tan Sri Zeti Aziz telah memegang jawatan sebagai Timbalan Gabenor pd 7 Sep 1998 dan seterusnya dilantik menjadi Gabenor pada 1 Mei 2000 sehinggalah sekarang, pada hari ini iaitu 19 Ogos 2014.
TS Zeti SUDAH MEMEGANG Jawatan Gabenor selama lebih 14 Tahun lamanya.. MasyaAllah, Lamaaaaanyae..

Siapakah dibelakang TS Zeti ini yang begitu Kebal? TS Zeti kebanyakkan Masa di temuramah hanya MEMBACA TEKS, dimana kelebihan beliau?

Sudah sampai masanya TS Zeti Mengundurkan dirinya, Tak Kan Mahu DIPECAT????

Bagilah jawatan pada Orang Lain pulak, mungkin kedudukan Kewangan Negara akan menjadi lebih baik, InsyaAllah.

Anonymous said...

Zetty masih gabenor yg terbaik..

Anonymous said...

zeti dah terbukti......

nenek kipas ni, simpan jam pun bole hilang......apa lagi 3 billion nanti....

-anti jubur-

Blog Archive