Friday, June 06, 2014

Hudud: Kenyataan Gobind- PAS Kena Terima

Seharusnya PAS kena terima kenyataan Gobind Singh Deo yang menyalahkan parti itu kerana kekalahan Dyana Sofya Daud-calon DAP bagi PRK Teluk Intan.

PAS sebenarnya sudah lama tahu, bahawa DAP menentang hudud; namun PAS tetap sahaja mahu berpakat dengan parti sosialis itu semata-mata untuk menjatuhkan kerajaan BN yang diterajui oleh Umno. 

Kerjasama PAS dan DAP semata-mata untuk mendapatkan kuasa; walaupun umum mengetahui bahawa mereka tidak akan sehaluan; kerana asas perjuangannya ibarat langit dan bumi.

Kini PAS terasa, meskipun jajaran kepimpinan PAS bertungkus lumus semasa PRK Teluk Intan; namun bukan sahaja tidak dihargai malah dipersalahkan.

Ada sebahagian pemimpin PAS terutama Timbalan Presiden parti itu- Mat Sabu, tidak merasa terkilanpun, apabila ada pemimpin DAP mempersalahkan parti itu, akibat kekalahan Dyana; kerana Sabu sanggup membuang jauh-jauh perjuangan parti, kerana semata-mata mahu mendapat kuasa.

PAS kelihatannya tidak berdaya, apabila mendapat tekanan daripada DAP; sehingga sanggup menangguhkan rancangan parti itu membentangkan undang-undang hudud di dewan rakyat; ertinya Pas sanggup berkompromi dengan undang-undang Allah; semata-mata kerana mendapat tekanan daripada mereka yang menentang undang-undang Allah itu.

Kaum islam yang menyokong Pas, perlu mengambil iktibar ini, bahawa perjuangan pemimpin Pas kini, bukan lagi selari dengan asas penubuhan parti itu; melainkan nawaitunya sudah melencong jauh.

Apa kah dengan perkembangan ini, penyokong Pas masih lagi beranggapan, bahawa perjuangan parti itu semata-mata untuk meneggakkan hukum islam? 

Penyokong Pas kena bermuasabah diri, bahawa mereka hanya menjadi alat kepada DAP, bukan sahaja memperkuat parti itu, malah ianya menjadi alat untuk melemahkan kekuatan orang islam; agar ianya mudah diperkotak katikan.

Ulama Pas, macam tidak berfungsi lagi; memandangkan parti itu dikuasai oleh mereka yang mempunyai perjuangan yang mengenepikan perjuangan asal Pas- yang diketuai oleh Mat Sabu.

No comments:

Blog Archive