Sunday, March 23, 2014

MH370: Siapa Pemanggil Misteri?

Dua minit sebelum berlepas Kapten Pesawat malang MH370 menerima panggilan  dari seorang wanita mmenggunakan nombor pra bayar beridentiti palsu. Siapa kah pemanggil wanita itu? Pihak FBI Amerika sedang berkerja sama dengan polis Malaysia sedang mencari wanita misteri itu.

Panggilan misteri menggunakan telepon beridentiti palsu, merupakan salah satu penyebab tindakan 9/11 di mana 4 pesawat dirampas untuk menyerang beberapa target di Amerika, termasuk Twin Towers New York pada tahun 2001.

Kandungan transkrip perbualan itu sudah diketahui pihak polis dan FBI, dan tidak menunjukkan penyumbang kepada hilangnya pesawat MH370 secara misteri.

Beberapa pihak kini, merujuk kepada tindakan juruterbang pesawat malang itu, sebagai penyebab utama kehilangan pesawat MH30 yang telah memasuki hari ke-16.

B777-200ER MH370 berlepas daripada KLIA pada 12.41 pagi Sabtu 8 Mac bersama 239 penumpang bersama krew, muatan buah manggis yang dikatakan lebih 4 tan dan kotak-kotak berisi bateri telepon bimbit.

Pesawat MH370, hilang daripada radar menara trafik Subang pada 1.30 pagi sebaik sahaja menuju ruang udara Vietnam.

Anggapan awal bahawa pesawat malang itu terhempas, sebab itu selama seminggu operasi mencari dan menyelamat tertumpu di laut China Selatan laluan asal pesawat itu, dan kemudian diperluas ke Selat Melaka, berikutan dikesannya pesawat itu berpatah balik ke arah Kuala Lumpur. Kali terakhir pesawat itu dikesan adalah pada pukul 2.40 pagi di utara Pulau Pinang.

Tanpa clue selama seminggu, akhirnya liputan pecarian diperluas, meliputi dua koridor luas, selatan dan utara. Kini penumpuan di selatan terutama di kawasan 1,500 batu barat laut Perth, Australia, atas sebab satellite Amerika dan China mengesan objek-objek berukuran besar dan panjang, dan dipercayai seperti serpihan pesawat sebesar B777.

Memasuki hari ke-4 operasi pencari di kawasan barat laut Perth, mencari objek-objek itu, sehingga kini belum berjaya, walaupun aset yang digunakan semuannya canggih-canggih belaka.

Arus laut lautan hindi, serta kedalamannya yang boleh mencecah 4 kilometer, merupakan halangan besar mencari objek-objek itu, selain angin taupan yang sedang melanda kawasan itu.

Pada kawasan itu, arus laut sedang menuju Antartika, kawasan terpencil di muka bumi.

Panggilan misteri yang diterima oleh kapten pesawat itu, walaupun tiada lead kehilangan pesawat malang itu, namun transkrip percakapan itu dikatakan menganggu emosi juruterbang itu. Atas sebab itu, pihak polis Malaysia atas desakan FBI, mahu menemu ramah bekas isteri Kapten Zaharie, dengan tujuan mengetahui tahap pemikiran dan emosinya. Walaupun Zaharie telah bercerai dengan isterinya, namun masih tinggal sebumbung.

Zaharie juga dikatakan terganggu emosinya,akibat dijatuhinya hukuman penjara kepada Anwar Ibrahim pada petang jumaat, beberapa jam sebelum juruterbang itu, menerbangkan pesawat malang itu laluan Kuala Lumpur Beijing.

MH370 dengan 227 penumpang seharusnya mendarat di Beijing pada 6.30 pagi hari yang sama, namun hingga kini tidak pernah sampai.

No comments:

Blog Archive