Thursday, March 27, 2014

MH370: Mengapa Terbang Ke Selatan

Pada 8 Mac Sabtu; pesawat Penerbangan Malaysia (Mas) B777-200ER MH370 bersama 239 penumpang termasuk krew berlepas dengan mulus pada 12.41 pagi, daripada KLIA laluan Kuala Lumpur Beijing.

Pesawat akan mendarat pada pukul 6.30 pagi hari yang sama di destinasi terakhrinya itu.Namun pesawat malang itu tidak pernah sampai di destinasi terakhirnya, sebaliknya penerbangannya berakhir di Luatan Hindi pada 24 Mac, selepas 17 hilang hilang misteri.

Clue awal sebelum pesawat malang itu hilang misteri; apabilla hilang dariada radar Menara Kawalan Trafik Udara Subang jam 1.30 pagi kurang sejam selepas mengudara; kemudian dikesan radar tentera pada 2.40 pagi berada di sebelah utara Pulau Pinang. Selepas itu, tiada tanda-tanda lagi berkaitan pesawat malang itu. Selepas 7 hari, digunakan data satellite mengandaikan pesawat mengambil laluan utara atau selatan, kerana didapati pesawat meneruskan penerbangan selama 7 jam selepas dikesan kali terakhir oleh radar awam.

Selepas 17 hari operasi mencari, akhirnya pada 24 Mac, tragedi kehilangan pesawat malang MH370 dinyatakan berakhir di Lautan Hindi, 1,500 batu barat laut Perth, Australia. Kawasan itu, sebenarnya lebih hampir bagi kawasan Antartika berbanding Australia.

Daripada berbagai teori yang dikemukakan berbagai pihak termasuk pakar-pakar penerbangan, keganasan, perundangan; namun teori yang mendekati penyebab kehilangan pesawat malang itu, adalah masalah teknikal.

Sebelum berlakunya tragedi kehilangan pesawat MH370, FAA Amerika, telah memberi amaran, bahawa terdapatnya masalah struktural pada pesawat itu yang boleh menyebabkan masalah mekanikal; sehingga boleh membawa kemalangan di udara, termasuk pesawat akan mengalami rekahan di udara.

Bagi pesawat MH370, telah berlaku kebakaran yang tidak disedari oleh juruterbang ataupun pembantunya. Akibat kebakaran itu, maka telah merosakan alat-alat komunikasi pesawat. Atas sebab itu menurut laporan, bahawa transponder pesawat itu tertutup satu persatu selang 14 minit. Transponder mula tertutup pada pukul 1.07 pagi dan berikutnya pada 1.21 pagi; sebaik sahaja pembantu juruterbang mengucapkan salam terakhir kepada Menara Subang, kerana pesawat akan memasuki ruang udara Vietnam. Pada Masa black hole itu; sebuah pesawat laluan Narita Jepun, atas permintaan pengawal trafik udara Vietnam, berjaya berhubung dengan pesawat malang itu menggunakan saluran kecemasan, namun percakapan dengan pembantu juruterbang sangat tidak jelas, malah keadaan dalam kokpit pesawat malang itu sungguh bising. Selepas itu, perhubungan terputus. Perhubungan terputus antara pesawat yang sedang mengudara adalah perkara biasa.

Selepas menyedari berlakunya kebakaran dalam pesawat, juruterbang membuat keputusan berpatah balik berpusing ke sebelah kiri; lalu menerbangkan pesawat setinggi 45,000 kaki atas permukaan laut, kerana semakin tinggi altitude, maka semakin menipis/berkurangnya oksigen, atas sebab itu boleh mematikan kebakaran. Kebakaran yang berlaku, besar kemungkinan berpunca daripada tayar pesawat itu semasa belepas, kebakaran yang disebabkan tayar memang tidak akan disedari, kerana berlaku secara perlahan-lahan.

Nalurai seorang juruterbang, apabila berlaku keadaan seumpama itu, maka tindakannya adalah untuk terbang ke lapangan terbang yang berhampiran atau berpatah balik. Tindakan berpatah balik, atas sebab pesawat hanya mengudara kurang daripada sejam. Apa yang tidak disedari juruterbang semasa melakukan tindakan menaikan pesawat pada ketinggian melebihi limit kemampuan pesawat itu, dengan kurangnya oksigen dalam kabin dan kemudian kokpit boleh menyebabkan manusia pingsan. Atas sebab semua penumpang pingsan termasuk juruterbang sendiri, atas sebab itu, pesawat meneruskan penerbangan tanpa tujuan ke arah selatan, sehingga kehabisan minyak lalu terhempas.

Mengapa tiada panggilan kecemasan? Menara kawalan tidak akan menerima apa-apa signal lagi, atas sebab semua alat komunikasi terputus. Semasa juruterbang mengubah arah ke arah barat, panel komputer yang mengawal navigasi pesawat berada dalam keadaan auto pilot.Dikatakan pesawat terbang 45,000 kaki atas permukaan laut selama 23 minit; atas sebab juruterbang, atau pembantunnya bukan mengawal pesawat lagi.

Disebabkan pesawat dalam kawalan komputer, maka pada mula kod bercadang mendarat bertindak balas, atas sebab itu pesawat terbang rendah 23,000 kaki kemudian 12,000 kaki mengarah Lapangan Terbang Langkawi, namun komputer tidak menerima arahan lagi selepas itu, atas sebab itu, komputer menstabilkan pesawat lalu naik ke ketinggian normal 35,000 kaki dan terus terbang menurut navigasi yang diprogramkan. Selama 7 jam, pesawat terbang seperti hantu, tanpa kawalan manusia.

Namun ada persoalan? semasa terbang ke arah selatan.. mengapa radar Tentera Indonesia gagal mengesan pesawat itu? sedangkan laluan ke Selatan selain di kawal Australia dan Amerika juga Indonesia.

3 comments:

kampong lad said...

radar s'pura (civilian & airforce)?

Anonymous said...

Tak mungkin berlaku begini. Yang perlu ialah 'flight data recorder.'

Unknown said...

di selatan lautan hindi ada lapangan terbang besar dan panjang di Pulau "Deigo Garcia" .... mudah untuk landing ......!!!!!!!!!!!!

Blog Archive