Thursday, March 20, 2014

MH370: Masuk Hari ke-14 Kehilangannya- Sebenarnya Amerika Tahu Di Mana Pesawat Itu

Masuk minggu ke-2, kehilangan Pesawat Penerbangan Malaysia (Mas) B777-200ER MH370, masih lagi misteri.

Semalam Pemangku Menteri Pengangkutan yang juga Menteri Pertahanan semasa sidang akhbar berkaitan kehilangan pesawat malang itu, berkata bahawa pihak Malaysia telah menerima maklumat yang mampu merungkai kehilangan MH370. Namun, maklmuat tersebut, tidak boleh dikongsi untuk sementara waktu, demi melicinkan operasi mencari dan menyelamat pesawat malang tersebut.

Sementara itu, kajian terhadap simulator juruterbang pesawat malang tersebut-Kapten Zaharie Ahmad Shah, didapati untuk sementara waktu, tiada maklmut yang boleh digunakan untuk merungkai kehilangan MH370. Juga, melalui siasatan terhadap simulator tersebut, belum ada tanda-tanda bahawa juruterbang tersebut boleh dikaitkan dengan kehilangan pesawat malang itu. Hanya, sesuatu yang mencurigakan, bahawa maklumat daripada simulator tersebut dipadam pada 3 Februari. Malaysia dibantu oleh Biro Penyiasat Persekutuan Amerika, FBI sedang berkerja keras membantu Malaysia untuk mendapatkan semula data-data yang dipadam itu daripada hard desk simulator itu.

Pesawat B777-200ER MH370 yang berlepas pada 12.41 pagi 8 Mac bersama 239 penumpang termasuk krew, telah hilang daripada radar Menara Trafik Udara Subang pada 1.30 pagi, dalam penerbangan laluan Kuala Lumpur Beijing; kemudian dikesan di wilayah barat semenanjung pada pukul 2.40 pagi.

Pesawat tersebut, sepatutnya mendarat pada 6.30 pagi hari yang sama di destinasi terakhirnya Beijing, namun hingga kini tidak pernah sampai.

Pada awalnya, semua pihak menyangka bahawa pesawat itu mengalami kemalangan, atas sebab tiada tanda-tanda panggilan kecemasan daripada juruterbang. Selama seminggu dengan berpnadukan kepada anggapan bahawa pesawat mengalami kemalangan, operasi mencari dan menyelamat yang melibatkan 12 negara dengan berbagai aset berteknologi canggih, meronda lautan china selatan, laluan asal pesawat malang itu dan kemudian diperluas di selat melaka wilayah barat Semenanjung.

Memasuki hari ke-8, tiada sebarang clue berkaitan pesawat tersebut, atas sebab itu, pasukan mencari dan penyelamat yang diketuai Malaysia, akhirnya menerima pakai data satellite daripada immarsat British dan Amerika, sebagai satu-satunya pilihan bagi menghidupkan peluang operasi mencari dan menyelamat MH370.

Penggunaan satellite, merupakan kaedah yang julung kali digunakan bagi operasi mencari dan menyelamat kejadian seumpama ini, atas sebab data satellite mempunyai banyak kelemahan, selain data not in real time, juga data tidak dapat menunjukan lokasi sebenar. Atas sebab kelemahan itu, maka operasi mencari dan menyelamat dibahagikan kepada dua koridor luas, selatan dan utara. Selatan meliputi barat laut Australia dan Lautan Hindi, di mana Pengkalan Tentera Amerika terletak, Diego garcia. Utara, termasuk negara-negara bekas soviet union, Pakistan dan Kepulaun Andaman.

Memasuki minggu ke-2, ada yang berspekulasi, bahawa makluat pesawat itu, sebenarnya diketahui pihak Amerika dan Isreal. Amerika telah menghentikan penggunaan kapal laut, namun menggunakan pesawat jarak jauh, alasan yang diberikan bahawa penggunaan kapal laut, tidak lagi sesuai bagi operasi yang meliputi liputan yang sangat luas, mencecah 2.3 juta persegi batu nautika. Sementara Isreal pula memperketat ruang udaranya. Berasaskan tindakan Amerika dan Isreal tersebut, adalah dipercayai, bahawa pesawat MH370, masih intake, dan telah didaratkan di suatu lokasi rahsia.

Juga, keenganan Amerika dan Australia berkongsi maklumat data daripada satellite pengintip negara itu yang terletak di Australia, dipercayai mempunyai maklumat pergerakaan MH370, atas sebab satellite pengintip tersebut mempunyai jangkauan sejauh 3,000 km termasuk Laut China Selatan. Jika, pesawat malang itu, menuju selatan, adalah sungguh mengyakinkan bahawa satellite pengintip Amerika yang terletak di Jindalee Operational Radar Network (JORN), yang mempunyai jangkauan seluas 37,000 kilometer persegi mampu mengutip pergerakan pesawat MH370.

Apa yang menyebabkan Amerika begitu sukar berkongsi maklmuat data satellite pengintip itu?

2 comments:

Anonymous said...

setuju.. setuju... setuju... jadi jangan asyik nak tohmah kerajaan malaysia menyembunyikan maklmuat.... kalau adapun dah tentu dalam kerangkan misi mencari dan menyelamat... ada agenda tersembunyi yang lebih besar.. gajah dengan badak tengah bergasah atas gelanggang... tapi yang bestnya dua2 setuju dan mahu tikus jadi pengadilnya....

Anonymous said...

Artkel yg. BERNAS AYT!

Heran betulllah bukti simulator dan computer Pilot tu ini boleh diambil FBI dgn. senangnya!

Dan BENCI betul si media-media besar Barat-ZIONIS DAJAL seolah macm. suka sgt bila jadi kecoh; saya syak keluarga mangsa tu DIHASUT si PEMBANGKANGPELIWATSONGSANG utk. MENGAMOK, supaya dpt. menunjukkan seolah K'jaan kita 'lemah'! K'jaan kita jgn. TUNDUK dan salahkan POLIS kita yg- berhak mengawal keadaan huru-hara itu!

Lihat pengkalan tentera US di Diego GarCIA telah membatalkan semua penerbangan selama 3 HARI pd. hari MAS hilang (walau pengkalan Diego GarCIA ini juga ada 2,000 pekerja bukan tentera contohnya kontaktor dll – tapi latarbelakang dan pergerakan pekerja-pekerja ini dan pelawat –pelawat ditapis/dikawal dgn. ketat, dan kenderaan bermotor persendirian tak dibenarkan (lihat di http://www.militaryinstallations.dod.mil/pls/psgprod/f?p=132:CONTENT:0::NO::P4_INST_ID,P4_INST_TYPE:930%2CINSTALLATION )!

Maka, K’jaan kita JANGANlah nak PERCAYA sgt. si KAPIR DAJAL Intelligence CIA/Pentagon-MI6-NATO (Barat) (yg. sebenaqnya sudah dikuasai Mossad-Israel/ZIONIS)! CIA dan ejen tempatannya dr. PENGGANAS Red Bean serta PEMBANGKANGPELIWATSONGSANG, tak habis-habis nak mengalih perhatian dari DIEGO GARCIA di tengah Lautan Hindi! Dan pi MAMPOSlah si DALANG-DUA-MUKA White HouseZIONIS itu!

Lagipun, hairan betul media-media besar Barat-Zionis terutamanya CNN, tak lansung bangkitkan kenapa pengkalan militari US di Diego GarCIA ini, dgn. sistem satelit yg. pasti amat canggih, tak dapat kesan lansung MAS di RADARnya, kalau kononnya melintasi Lautan Hindi ke atas Kepulauan Andaman dari awal lagi!

Sedgkn tentu pengkalan militari US ini akan memantau seluruh Lautan Hindi di RADARnya utk. kemungkinan ia disasarkan ‘teroris’ melaui laut atau udara, termasuk melalui peluru berpandu (yg. takkan ada radar pun). Tapi CIA/Pentagon sebelum ini tahu pula MAS dah ‘terhempas’ di Lautan Hindi – sekarg. dah nafi pula! Lihat di di http://maelpengerang.blogspot.com/2014/03/mh370-prayformh307-kenapa-satellite.html, Kenapa Satellite Amerika Gagal Kesan MH370? , March 15, 2014; dan https://www.facebook.com/PeopleForTrueRuleOfLaw/posts/10203269067105644, A MILITARY HIJACK BY AMERICAN AWACS PLANES (over patent rights owned by a Rothschild)?; dan http://www.mazidulakmal.com/2014/03/diego-garcia-satu-kebarangkalian.html, DIEGO GARCIA : SATU KEBARANGKALIAN, Mac 20, 2014.

Lihat di http://beforeitsnews.com/global-unrest/2014/03/flight-mh370-mystery-diego-garcia-suspended-all-flights-on-march-8th-for-72-hrs-2458394.html:

Flight MH370 Mystery. Diego Garcia Suspended All Flights On March 8th for 72 hrs.

March 19, 2014
(Before It's News)

By now, it should be obvious to people they are hiding something in Diego Garcia. The latest info just piles on top of a mountain of evidence that flight 370 is in a hangar in Diego Garcia.

….Notice they have completely erased all posts between March 6th, and March 9th. There is some very weird stuff going on down in creepy Diego Garcia, a place where the US operates completely independant of the constitution.

Edit to add, here is a link to the Diego Garcia Passenger facebook page with the March 8th flight schedule. Notice all other flight schedules throughout the month all had several flights schedules. The fact that no flight were scheduled for 3 days during the time MH370 went missing, all maintenance crew most likely were off on leave. Great time to sneak in an aircraft.

https://www.facebook.com/pages/Diego-Garcia-Passenger-Terminal/242934902443795

Makcik Sambal Belacan – PERTAHAN Islam dan umatnya, Raja-Raja Melayu/PM-TPM/UMNO/Bahasa Melayu, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera (Bumiputera juga bermakna Pribumi/Orang Asal-Asli/Indigenous/Native/Aboriginal/First Nation).

Blog Archive