Latest News

Kehilangan Pesawat MAS MH370 Masih Misteri

Pesawat yang membawa penumpang seramai 239 termasuk dua orang bayi sektor Kuala Lumpur Beijing, berlepas pada 12.41 pagi dan seharusnya tiba di destinasi pada 6.30 pagi. Namun, pada jam 2.40 selepas penerbangan 2 jam, pesawat itu hilang daripada radar.

Penerbangan MH370 menggunakan pesawat Boeing 777-200 merupakan pesawat canggih dengan kelengkapan alat perhubungan yang terkini.

Suatu yang misteri berlaku, kerana selepas 2 jam ke udara, sepatutnya pesawat itu berada dalam keadaan yang paling selamat. Apa-apa masalah teknikal, juruterbang mempunyai masa yang mencukupi berhubung dengan menara kawalan. Selain itu, dalam masa itu, kapal sudah mengatifkan auto pilot.

Dalam penerbangan pada situasi itu, jika berlaku masalah teknikal, biasanya juruterbang dapat berkomunikasi dengan mana-mana lapangan terbang untuk melakukan pendaratan kecemasan. Namun, pesawat MH370 yang hilang daripada radar kira-kira 2.40 pagi waktu Malaysia, tidak dapat dikesan lokasinya, baik di semua beacon antara negara. Hanya satu laporan yang belum dapat disahkan, bahawa menurut tentera laut Vietnam, kapal malang itu kononnya terhempas 153 batu di Selatan Vietnam berdekatan sebuah pulau yang disebut Pulau Phu Quoc. Kerajaan Malaysia sedang berkomunikasi dengan kerajaan Vietnam berkaitan berita itu, namun hingga kini belum ada perkembangan.

Bagi mereka yang biasa terbang dengan pesawat itu, dalam tempoh masa itu, biasa kapal berada pada ketinggian 39,000-40,000 kaki di atas permukaan laut. Dalam ketinggian itu, hanya satu perkara yang boleh berlaku, di mana juruterbang tidak dapat bertindak, apabila berlaku TEKANAN MELAMPAU dalam cabin. Akibat tekanan melampau, maka saluran oksigen akan terhenti. Jika ini lah keadaannya yang berlaku pada pesawat MH370, maka juruterbang akan kehilangan kesempatan melakukan perhubungan dengan menara kawalan.

Pesawat B777-200 adalah pesawat yang canggih dilengkapi dengan alat teknologi yang canggih, ertinya, sebarang menara di darat akan mampu mengesan kapal itu, namun sehingga kini, alat teknologi belum berupaya mengesan di mana pesawat itu. Apa kah yang berlaku? Apa kah benar terhempas? atau ada satu aktivti tertentu berlaku? Pesawat itu, hanya akan tidak dapat dikesan, jika tindakan manusia sendiri meng noaktifkan semua beacon komunikasi. Dalam masa paling dekat kita akan mengetahui nasib pesawat itu.

35 Responses to "Kehilangan Pesawat MAS MH370 Masih Misteri"

Anonymous said...

Kena sedut kat Blackhole..

Anonymous said...

Kena sedut Blackhole

Anonymous said...

Keadaan k/terbang dlm auto-pilot ada kemungkinan juga, pastu kemungkinan juga kedua j/terbang sdng nyenyak tidur.....

Anonymous said...

Jgm memandai2 kta tgu berita slanjutnya & sma2 berdoa

Anonymous said...

Mungkin ada org mnyelinap masok dlm kapal tu,dan ambil alihkannya..

Anonymous said...

Sama2lh kita berdoa

Anonymous said...

salam,
bilamana sebahagian besar rakyat Malaysia bersatu untuk mengesahkan fitnah kepada seorg hamba allah , maka balasan tunai daripada pencipta bumi dan langit ialah mengambil ketenangan dari jiwa seluruh rakyat Malaysia dg kehilangan MH370...bertaubat la wahai rakyat Malaysia dan beru lah doa kita akan diangkat ke langit ... yg batil akan di musnahkan oleh allah sahaja bukan nya mahkamah manusia... amin

Anonymous said...

Fitnah zalim JIKA kalau ada seorang Islam yang sedar akhlaknya bersumpah di depan Kaabah tentang kezaliman orang lain yg diperlakukan keatasnya..siapalah yang sanggup dapat laknat Allah dan sengaja menjual maruah diri untuk dicemuh oleh orang ramai seumur hidupnya..Doa nya itu akan sampai ke langit sekiranya dia benar2 dizalimi dan orang yg zalim sebegini pun ALLAH balanya akan smpai di dunia lagi takyah tunggu akhirat nanti..ditujukan kepada komen 9 march 2014.

Anonymous said...

sila binchang dengan para bomoh

Anonymous said...

Video org bersumpah dikaabah kabur..tapi latarbelakakang nya terang..ada akal pakai ada lutut..melutut pada yang esa

faurul aan said...

Apapun yg terjadi saya hanya bisa bantu do'a yg tebaik untuk semua #amiiiin......

Alia Sahar said...

Reply kepada Komen bertarikh 9/03/2014. Kamu tidak baca Keputusan Hakim Mahkamah Tinggi ke semasa Anuar dibebaskan tahun 2012?? Go back and read the whole Judgment. Anuar bebas ketika itu atas alasan prosedural Evidence yg lemah..yg mana Mahkamah Rayuan reverse the decision. TOLONG jangan jadi dangkal sangat cuba mengaitkan isu Anuar dengan apa yang terjadi pada pesawat MAS 370. Harap beri komen yang matang dan tidak emotional dengan polemik Politik Malaysia!

RAHIM KRISTAL said...

Sebnarnya pa yg trjadi stu misteri...allah lebih tahu..jdi yg dok kata balasan allah la apala..korang tahu ke tu balasan allah?besar sgt ke darjat si anuar tu?agak2 la..yg hilang ahli kluarga dalam kes ni...lg susah hati..doa la yg baik2..jgn trlalu jumud dgn polimek politik yg x brpenghujung..

Anonymous said...

kehilangan pesawat MH370 bagai kehilangan pesawat di segitiga bermuda. takkan pesawat yg paling selamat boleh hilang secara tiba-tiba tanpa berlaku sesuatu yg pelik

Anonymous said...

Hebat... sdra berpandangan proaktif.. TQ

Anonymous said...

kerana malingsia suka pencuri....budaya orang....

Anonymous said...

ni indog ni mai mna tktau.. pa kena mengena curi budaya dgn hilang aircraft?... stupid..

Arwien Yuzara said...

please, don't make any speculations.
just pray for MH370. Allah always be with us. Amin.

Arwien Yuzara said...

please, dont make any speculations.
just pray for MH370. Allah SWT always with us. Amin.

Haiza Najwa said...

Kamu sedang mencampuri urusan Allah

Anonymous said...

Kita hanya mampu berdoa kpada Allah S.W.T

FARAHNURLIYANA SAIDELKHAZRI said...

Semoga Allah melancarkn segala urusan mencari MH370, melindungi penumpang MH370. Semoga dpt pulang dgn selamat. Dan ahli2 keluarga penumpang tggu lah dgn sabar. Amin

Anonymous said...

WoW ... Sebahagian BESAR rakyat Malaysia tu.
Salam (assalamualaikum) tak complete pulak tuh.
Hukuman pasca ....
Majoriti penumpang rakyat negara China.
Penduduk Islam negara ini tak sampai 50%.

Hebat hebat hebat Mat or Minah ni (09032014. 08:34)
Murah Islam dijualnya (cheap comodity).
Entah mana kaitannya, and surely he'll answer .... "apa menentang hukum Allah ker!" .... him.
Surely.

Bantu kanak2 teraniaya di Syria yang teraniaya atau bedoa kebaikan sejagat tanpa mengira fahaman politik lebih baik.

WaAllahuallam.

lily hazwany said...

Kes kehilangan pesawat mh370 seakan2 seperti kes kehilangan helikopter di bario pd tahun 2014 dlu. Cuba google, cari article kuasa Allah mencabar kuasa manusia. Insaf membacanya. Allah je yg tau segala-galanya.

Anonymous said...

Ni mesti keje hantu smokong kot..he he

Anonymous said...

Daripada Abang Ali,
Saya mencadangkan mengguna khidmat satelite untuk mengesan jika ada objek kapalterbang tenggelam didasar laut berhampiran atau dilokasi laluan penerbangan. TQ

Anonymous said...

Aku rasa pesawat tu ada kat sulu sea kot.cuba korang cari..mana tau sultan bodoh tu samun.

Anonymous said...

Selagi ada pertelingkahan sesama islam...allah tak akn bagi pertolongan...cuba banyakkan mengkaji ayat2 alquran....banyakkan berdoa , membaca dan mengkaji terutama tntang fitnah dajjal...

Anonymous said...

ape lah yang korang hadap sangat nk kait kan issue ni dgn hamba Allah yang korang sendri x taw baik buruk perbuatannye???dari korang dok bela mamat tu, baik ko bela nabi kite..jgn nk sanjung sgt mamat tu melebihi nabi kite..selawat la wei..tu yang bagi ko syafaat lam kubur..bukan mamat tu pun..ntah ape2 ntah lar..isk

Anonymous said...

aduyai asal lembap no korang ni...pi tgk video pitbull feat shakira get it started..buka minda besar2 k

Mohd Mizi said...

Assalamua'laikum, wahai saudaraku, mengapa kita susah sgt utk mengakui apa yg berlaku ini adalah kehendak Allah,kenapa masih keras hati kita utk mengakuinya. Bukankh DIA yg menciptakan apa yg ada didunia ini? Lupakah kita kpd Pencipta? Prtama sekali saudara2 kena faham perbezaan diantara musibah & bala, carilh ilmu brkenaan kedua2 maksud trsebut. Sebenarnya inilh musibah sebagai tanda Allah sayang kpd kita krn kita mungkin trlalu lalai dr mengingatiNYA.Setiap ujian pasti ada Hikmah yg terselindung di sebaliknya, brgantung kpd kita sendiri bagaimana kita mentafsir setiap ujian itu. Cuba kita renungkan dgn Iman. Kejadian misteri ini menjadikn keadaan diM'sia menjadi lebih tenang,dimasjid2 & surau2 penuh tak kira apa juga fahaman politik, pangkat, umur, semuanya sujud pd yg ESA, memohon dgn niat yg sama iaitu keselamatan, kesabaran dan diampunkan dosa kpd penumpang & anak kapal MH370, kpd ahli keluarga serta kpd pasukan mencari & penyelamat. bkn sekadar itu shj, malah station2 radio diminta mengurangkan penyiran lagu2 rancak & pgm2 tv, memanggil ustaz2 utk menyampaikn ilmu brkenaan Ujian & Redha.Inilh tanda Allah Sayang kpd kita semua. Mungkin sblm ini kita tdk prnah atau jarang utk solat Hajat tetapi bila kejadian ini brlaku kita mula solat dan menangis bila brdoa, itulh tanda kita telah kembali beriman kpd Allah. Cuba kita perhatikan dgn IMAN,brbagai aset2 dunia yg trcanggih yg trlibat dlm operasi ini digunakn tetapi masih lg tidak menemui sebarang tanda dan semua pihak menjadi buntu. mencari dan terus mencari. Hanya Allah shj yg mengetahui apa yg sebenarnya brlaku dan dimanakh mereka semua berada. Oleh itu sy memohon kpd diri sy sendiri dan juga kdp saudara semua, marilah kita kembali kpd fitrah atau tujuan kita lahir kedunia ini,iaitu hanyalh beribadah kpdNYA (maksud ibadah ini luas, tanyalh dgn org A'lim apakh maksudnya)Ramai diantara kita didunia ini mengejar Keperluan drpd Tuntutan, dlm erti kata yg tepat "mengejar duniawi" bukannya "Ukhrawi".
Firman Allah Taala "Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Barangsiapa dikeluarkan dari neraka dan dimasukkan kesyurga maka sesungguhnya ia telah berjaya dan (ingatlah) bahawa kehidupan didunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu" (AliImran:185)
Ya Allah ampunilh dosa2 kami Ya Allah, berkatilh usaha2 kami Ya Allah, berilh kesabaran kdp kami Ya Allah, Mudahknlh segala usaha2 kami Ya Allah, Amin Ya Rabbala'lamin Allahuakbar....

Mohd Mizi said...

Assalamua'laikum, wahai saudaraku, mengapa kita susah sgt utk mengakui apa yg berlaku ini adalah kehendak Allah,kenapa masih keras hati kita utk mengakuinya. Bukankh DIA yg menciptakan apa yg ada didunia ini? Lupakah kita kpd Pencipta? Prtama sekali saudara2 kena faham perbezaan diantara musibah & bala, carilh ilmu brkenaan kedua2 maksud trsebut. Sebenarnya inilh musibah sebagai tanda Allah sayang kpd kita krn kita mungkin trlalu lalai dr mengingatiNYA.Setiap ujian pasti ada Hikmah yg terselindung di sebaliknya, brgantung kpd kita sendiri bagaimana kita mentafsir setiap ujian itu. Cuba kita renungkan dgn Iman. Kejadian misteri ini menjadikn keadaan diM'sia menjadi lebih tenang,dimasjid2 & surau2 penuh tak kira apa juga fahaman politik, pangkat, umur, semuanya sujud pd yg ESA, memohon dgn niat yg sama iaitu keselamatan, kesabaran dan diampunkan dosa kpd penumpang & anak kapal MH370, kpd ahli keluarga serta kpd pasukan mencari & penyelamat. bkn sekadar itu shj, malah station2 radio diminta mengurangkan penyiran lagu2 rancak & pgm2 tv, memanggil ustaz2 utk menyampaikn ilmu brkenaan Ujian & Redha.Inilh tanda Allah Sayang kpd kita semua. Mungkin sblm ini kita tdk prnah atau jarang utk solat Hajat tetapi bila kejadian ini brlaku kita mula solat dan menangis bila brdoa, itulh tanda kita telah kembali beriman kpd Allah. Cuba kita perhatikan dgn IMAN,brbagai aset2 dunia yg trcanggih yg trlibat dlm operasi ini digunakn tetapi masih lg tidak menemui sebarang tanda dan semua pihak menjadi buntu. mencari dan terus mencari. Hanya Allah shj yg mengetahui apa yg sebenarnya brlaku dan dimanakh mereka semua berada. Oleh itu sy memohon kpd diri sy sendiri dan juga kdp saudara semua, marilah kita kembali kpd fitrah atau tujuan kita lahir kedunia ini,iaitu hanyalh beribadah kpdNYA (maksud ibadah ini luas, tanyalh dgn org A'lim apakh maksudnya)Ramai diantara kita didunia ini mengejar Keperluan drpd Tuntutan, dlm erti kata yg tepat "mengejar duniawi" bukannya "Ukhrawi".
Firman Allah Taala "Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati dan bahawasanya pada hari kiamat sahajalah akan disempurnakan balasan kamu. Barangsiapa dikeluarkan dari neraka dan dimasukkan kesyurga maka sesungguhnya ia telah berjaya dan (ingatlah) bahawa kehidupan didunia ini tidak lain hanyalah kesenangan yang menipu" (AliImran:185)
Ya Allah ampunilh dosa2 kami Ya Allah, berkatilh usaha2 kami Ya Allah, berilh kesabaran kdp kami Ya Allah, Mudahknlh segala usaha2 kami Ya Allah, Amin Ya Rabbala'lamin Allahuakbar....

Manja said...

'No Signal. No Contact.' Aku rasa dah 'crash' Sebab musababnya biarlah pihak berkenaan yang siasat...

Anonymous said...

Mungkin trdpt kawasan midteri spt segi tiga bermuda

hasrinor hassan said...

Mudah2an dipermudahkan Allah.....

Blog Archive