Saturday, February 01, 2014

PRK Kajang: BN Susah Menang Kerana Faktor Undi Cina

MESKIPUN komposisi kaum bagi DUN Kajang berpihak kepada melayu 48 peratus, Cina 40 peratus dan selebihnya kaum india, akan tetapi, pengundi melayu terbagi tiga antara Umno, PKR dan Pas. Disebabkan PKR dan Pas adalah satu kubu, maka terlalu sukar bagi calon Bn untuk menang pada kawasan Dun itu. Kajang mempunyai 38,965 pengundi berdaftar. Kajang dimenangi calon PKR pada PRU-12 dan 13, sebelum itu kawasan itu diwakili calon MCA sehingga tahun 2004.

BN tidak akan mendapat undi kaum cina, kerana kaum itu telahpun memutuskan tidak akan bersama Bn lagi; mereka buktikan bermula pada PRU-12 dan diperkuat pada PRU-13.

Pada dua PRU, kebanyakan kawasan marjinal, Bn kalah atas sebab kaum cina menolak, maka keadaan itu akan berulang pada PRK Kajang.

Melihat kepada keputusan PRU-13, di mana Bn hanya mendapat 133 kerusi parlimen berbanding tahun 2008- 140, maka keadaan dilihat bahawa Bn semakin lemah. Kaum cina tidak akan kembali menyokong satu keadaan yang lemah, kerana prinsif kaum itu, apabila kawan semakin lemas, maka perlu ditenggalamkan lagi, agar putus nyawa.

Pengalaman Sabah perlu diambil iktibar oleh Bn. Tahun 1976 apabila kaum cina berpaling daripada SCA, rakan Usno dalam kerajaan parikatan negeri, Kerajaan parikatan negeri kalah, demikian juga pada tahun 1985, apabila kaum cina menolak Parti Berjaya, parti pimpinan Tan Sri Harris juga kalah. Tahun 1994, apabila kaum cina menolak PBS, walaupun tidak sepenuhnya, maka PBS hanya mendapat 25 kerusi daripada 48, akan tetapi akhirnya PBS tumbang, kerana berlakunya acara lompat parti.

Melihat kepada pengalaman Sabah itu, kaum cina tidak akan menyokong sesebuah parti yang sudah lemah, walaupun masih memerintah dan akan terus menyokong pihak yang mahu menumbangkan parti itu.

Selepas PRU-13, PRK Sungai Limau, Kedah misalnya, walaupun berjuta diumumkan bagi keperluan kaum cina di kawasan Dun itu, namun tidak menggamit mereka menyokong Bn, dan seperti mana yang kita ketahui, bahawa Dun Sungai Limau tetap dimenangi calon Pas.

Pada PRK Kajang yang bakal berlangsung; senario seperti yang berlaku pada PRU-12 dan 13 akan berulang; ertinya pengundi cina secara majoriti akan menolak Bn, sementara pengundi melayu tetap terbagi tiga, ertinya PR bakal keluar sebagai pemenang, atas sebab faktor undi cina.

Bn kena menerima realiti, MCA kena menerima realiti, Gerakan kena menerima realiti; bahawa kaum cina sudah memutuskan bahawa majoriti kaum itu bukan bersama Bn lagi. Masa mereka menyokong Bn sudah berlalu.

AYT juga suka memetik pendapat mantan Menteri Penerangan- Datuk Zainuddin Maidin (Zam) -menurut beliau Bn tidak berpeluang menang dalam pilihan raya kecil (PRK) Kajang kerana pengundi Cina sudah membuat keputusan masa depan mereka bukan lagi bersama Bn.

Keputusan mengosongkan kerusi Kajang yang dibuat oleh PKR bagi memberi laluan kepada Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim bertanding juga dikatakan mengambil kira faktor komposisi majoriti pengundi Cina di Kajang.

Zainuddin melihat strategi bertanding di Kajang tersebut sebagai cubaan Anwar untuk memperlihatkan dirinya sebagai seorang pemimpin Melayu mewakili semua kaum.

"Anwar akan memperlihatkan dirinya sebagai seorang Melayu yang mewakili semua kaum.

"Jadi kemenangan beliau akan mencerminkan beliau adalah seorang pemimpin yang dapat menang tanpa berasaskan faktor kaum," ujarnya lagi.

Menurut Zainuddin lagi, kemenangan Anwar juga akan memberi persepsi rakyat terhadap kemampuan bekas timbalan perdana menteri tersebut untuk memimpin negara.

"Jadi, beliau berpotensi untuk jadi perdana menteri pada masa depan.

"Sesuai dengan sentimen dengan orang Cina sekarang ini yang melihat beliau sebagai orang yang akan merentas harapan ke arah satu equality dalam Malaysia," ujarnya lagi.

1 comment:

Unknown said...

Tidak terkejut langsung kalau satu masa nanti - mungkin PRU 14/15 bangsa Melayu akan kehilangan kuasa politik dinegara ini...kemudian akan disusuli dengan kehancuran institusi beRaja. Kalau bukan kerana MP dari Sabah dan Sarawak...sudah hilang pun! Tak sedar sedar pun juga. Nti bila sudah terjadi baru semua melopong!

Blog Archive