Friday, February 21, 2014

Karpal Singh Didapati Bersalah Menghina Sultan Perak

Mahkamah Kuala Lumpur pada Jumaat mendapati Pengerusi DAP Karpal Singh yang juga MP Bukit Gelugor Pulau Pinang bersalah kerana menghina Sultan Perak pada tahun 2009.

Kapal yang didakwa melalui Section 4(1)(b) of the Sedition act 1948 boleh dikenakan maksima 3 tahun penjara dan denda RM5,000 atau kedua-duanya.

Hakim mahkamah tinggi Datuk Paduka Azman Abdullah ketika membaca penghakimannya menyatakan bahawa pihak pembela gagal menimbulkan keraguan terhadap tuduhan kepada Pengerusi DAP itu. Walau bagaimanapun, hukuman akan ditentukan pada 7 Mac depan, selepas Peguam Karpal Gobine Singh Deo yang juga anaknya merayu untuk meminta masa bagi pihak terduduh agar supaya beliau dapat menyediakan hujah balas untuk meringankan hukuman. 
 
Punca penghinaan Karpal Singh terhadap baginda Sultan Perak, apabila pada Februari 2009, jatuhnya kerajaan Pakatan Rakyat atas sebab pakatan tiga parti itu kehilangan majoriti di DUN Perak, atas sebab tiga ADUNnya keluar daripada pakatan 3 parti itu untuk menajdi ADUN bebas mesra BN.

Jika Karpal dihukum samada penjara atau RM2,000 atau lebih, maka beliau kehilangan hak sebagai wakil rakyat. Dan untuk itu, satu PRK lagi bakal menyusul.

3 comments:

Unknown said...

Denda dari $2,000 ke $5,000 terlalu rendah. Karpala Singgeh boleh hina Sultan lain kali lebih dahsyat kerana terlalu murah menghina kesultanan Melayu.

Menampung diri dia dalam kerusi roda dan bayar gaji serta mandi dan pakai baju, taruk pantat dia atas kerusi roda, lobang jamban, tiada cebok tapi lap dengan kertas tandas lebih mahal sebulan. Apa lagi kalau cukur janggut, cukur misai tiap-tiap bulan mesti kasi pendek. Semua pakai wang ringgit.

Lain kali boleh hina Sultan dan Agong. Sarban sudah buka kepala, senanglah.

SUARA RAKYAT said...

Dengan jumlah itu, membolehkan dia kehilangan kelayakan sebagai wakil rakyat.

Anonymous said...

Bagaimanapun natijahya adalah spt perumpamaan 'menang jadi arang, kalah jadi abu'. Tercalar juga imej kedua-dua pihak dan sejarah di masa hadapan akan mengisahkan hal ini. Begitu juga sejarah Sultan Mahmud mangkat dijulang, boleh tonton dokumentari 32 minit di http://www.youtube.com/watch?v=ZySGwlTWqA8. Ia tidak meninggalkan nama yg tidak tercemar, sama ada Sultan itu sendiri (1675-1699) mahupun Megat Sri Rama (Laksamana Bentan), walaupun mungkin juga Sultan Mahmud Shah 2 itu tidak bersalah. Apakah ini yg Najib mahukan dlm episod rampasan/guling kuasa PR di Perak 2009? Fikir-fikirkanlah!

Blog Archive