Wednesday, January 15, 2014

Mengapa Najib Jadi Sasaran?

JIKA mantan Perdana Menteri yang digantikan Najib- Pak Lah disebut PM Tidur, Najib mula disebut PM- Nowhere. Jolokan kepada beliau itu, kerana setiap ada perayaan besar dalam negara, beliau bersama isteri tiada dalam negara kerana bercuti.

Tahun 2011 misalnya, semasa diambang menyambut adil fitri, beliau bercuti ke Perth Australia, manakala tahun lalu di ambang perayaan natal dan menyambut tahun baru, beliau berada di Amerika Syarikat.

Najib, kini jadi mainan di laman sosial, kerana isu kangkong. Pemberi komen berkaitan kangkong tidak terhad kepada bukan penyokong kerajaan, malahan penyokong kerajaan pun tidak kurang ramainya. Hanya mereka yang hanya tahu menyokong tetapi tidak tahu membantah sahaja yang tidak mahu bercakap soal kangkong.

Najib juga mendapat kritikan pedas daripada segenap lapisan masyarakat kerana lifestyle yang boros, ditambah minat isterinya berbelanja seperti Emelda Marcos.

Mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir juga memberi kenyataan sinis, berkaitan dengan cara Najib berbelaja, termasuklah pemilikan jet kegunaan pembesar negara.

Kenaikan harga barang yang dihubungkan dengan pengurangan subsidi petrolium, gula dan kenaikan tarif litrik, sehingga barisan nasional=BN diganti dengan akronim baru=Barang Naik menyebabkan Najib merasa tertekan. Sifat semulajadi manusia, apabila merasa tertekan, maka sukar mengambil contoh terbaik untuk diucapkan, atas sebab itu, apabila berkata mengenai naik turunnya harga barang, maka terpilihlah sayur kangkong.

Sebagai Menteri kewangan, beliau tertekan melihat hutang negara yang mencapai RM800 bilion berbanding simpanan tetap negara RM441 bilion. Hutang negara itu juga merupakan 82 peratus GDP negara tahun 2012 (USD 303.53 bilion).

Melihat kepada jumlah hutang yang besar itu, Najib terpaksa mengambil langkah mengurangkan perbelanjaan negara, kerana khuatirkan penarafan hutang negara diturunkan oleh pihak peminjam, sehingga kerajaan tidak boleh meminjam untuk membiayai pembangunan.

Memang polisi itu baik untuk negara, namun apa yang dikritik oleh rakyat bahawa tindakan Najib tidak selari dengan lifestylenya.

Langkah mengurangkan elaun menteri dan pegawai kerajaan JUSA C ke atas yang termasuk dalam 11 langkah mengurangkan perbelanjaan kerajaan, diiukti oleh pelantikan setiausaha-setiausaha politik dan duta khas bertaraf menteri; ertinya perbelanjaan kerajaan akan kembali kepada square one.

Penurunan nilai ringgit berbanding bakul mata wang antarabangsa terutama dollar amerika, menyebabkan kenaikan gaji, pemberian BR1M tidak bermakna. Lemahnya nilai ringgit menyebabkan harga barang yang diimport menjadi mahal dalam negara. Selain itu, faktor alam dan fenomena ekonomi global mendorong kenaikan harga barangan, sehingga sara hidup juga meningkat.

AYT tidak dapat menafsirkan jika keadaan sekarang berlaku sebelum PRU-13?

No comments:

Blog Archive