Sunday, December 08, 2013

Umno Kuat, Tapi Tidak Kebal

UMNO tidak boleh leka, dan menganggap sokongan melayu atau bumiputera yang mencecah 70 peratus semasa PRU-13 lalu, akan senantiasa berterusan.

PAS dan PKR akan mengubah strategi, dan menumpukan kepada kaum melayu atau bumiputera selepas pakatan itu dapat mencipta tsunami cina pada tahun 2008 dan 2013.

Jangan anggap, bahawa tsunami melayu tidak akan berlaku terhadap Umno, kerana meskipun Umno pada masa ini kuat, tidak semestinya kebal, terutama pada PRU-14 akan datang.

Parti Pakatan Rakyat terutama Pas dan PKR sedang mengintai dan sedang mencatur strategi. Mereka akan memanfaatkan segala kelemahan Umno, terutama yang berkaitan dengan pemimpinnya.

Atas sebab itu, pemimpin Umno kena bersiap sedia, memelihara segala perbuatan, senantiasa membaharui pendekatan, mengelak melakukan "blunder move" agarnya ianya mempersempit peluang pembangkang memutar belit isu yang boleh membawa impak negatif.

Ambil iktibar bahawa pada PRU-13 lalu ada juga kawasan majoriti melayu yang asalnya wilayah Umno, ternyata Umno kalah. Keadaan ini merupakan satu signal, bahawa tsunami melayu itu boleh berlaku.

Umno kena mengambil iktibar, bahawa semua kerusi yang di menangi Pas adalah majoriti melayu, ertinya sangkaan bahawa tsunami melayu akan berlaku, boleh berlaku. Menganggap bahawa tsunami melayu mustahil berlaku, sebenarnya tidak disokong oleh fakta lapangan. PRK Sungai Limau, Kedah misalnya, di mana pengundi 95 peratus melayu, tetap dimenangi Pas, meskipun Umno mencuba merebutnya melalui Saf kepimpinan Umno yang baru.

1 comment:

cannonkapit said...

Jangan lupa juga dgn kemungkinan tsunami bumi di Sarawak.Ingat negeri "fixed deposit" juga bukan kebal.DAp menang di hampir semua Parlimen bandar di Sarawak.Di DUN Dap menang 12 kerusi (tertinggi dlm sejarah Dap Swak).

UMNO tak ada di Swak.Ingat tu.

Blog Archive