Saturday, November 30, 2013

Kenaikan Gaji Wakil Rakyat dan Exco Selangor: Bagaimana Pemimpin Pakatan Rakyat Bersandiwara

Kita menyaksikan sandiwara paling hebat di Selangor, apabila Menteri Besar mencadangkan kenaikan gaji wakil rakyat serta exco termasuk Menteri besar, Speaker yang naik di atas 80 peratus, malah ada yang mengalami kenaikan sehingga lebih 300 peratus.

Di dalam dewan semasa pembentangan itu, tiada suara membangkang, dan cadangan itu dibuat sebulat suara. Namun, selepas, ramai pihak terkejut dengan kadar kenaikan itu, mulalah para pemimpin Pakatan Rakyat terutama Anwar dan Azmin, bangkit seolah-olah membantah kenaikan itu.

Tidak sampaipun seminggu, kadar kenaikan itu, Anwar yang pada mulanya pura-pura terkejut dengan kenaikan itu, mula "cover line", kononnya sebahagian kenaikan itu, akan didermakan kepada tabung pendidikan negeri.. Satu alasan yang tidak munasabah.. sebab kalau kerajaan negeri, mahu menambah tabung, pendidikan negeri, boleh sahaja menyalurkan dana, sebanyak mana mereka mahu.

Sementara itu, Azmin berlagak bagaikan pembela kepada rakyat, bercakap dengan lantang, agar Menteri Besar menangguhkan kenaikan itu, namun satu persoalan, menagapa beliau tidak bersuara dalam dewan, sebelum cadangan itu diluluskan? Menurut Adun Sungai Pinang, Teng Chang Khim, Azmin berada dalam dewan, semasa perbahasan dan kelulusan cadangan itu.

Bagi rakyat, kini terbuka mata, bagaimana, para pemimpin Pakatan Rakyat bersandiwara, untuk mengesahkan bagaimana membolehkan mereka mendapat wang rakyat.

Selain itu, bagaimana mereka tidak sepakat, dan tidak setia kepada keputusan yang diambil. Bagaimana kah mereka, boleh diberipeluang mentadbir negara? sedangkan sikap tikam belakang antara satu sama lain menjadi amalan?

No comments:

Blog Archive