Saturday, August 17, 2013

Pemilihan Umno: Pilihlah Pemimpin Berjiwa Rakyat

Ahli Umno berhak untuk menilai prestasi seseorang pemimpin parti itu dan seterusnya menentukan sama ada mereka perlu dikekalkan atau tidak dalam jawatan masing-masing, kerana sebagai parti yang mengamalkan sistem demokrasi, hak ahli Umno untuk memilih pemimpin adalah terjamin.

Pemilihan dalam parti, sebenarnya hak ahli atau perwakilan untuk menentukan pemimpin mana perlu dipilih, dikekalkan atau disingkir.

Anggota parti berhak membuat penilaian berdasarkan kepada prestasi sepanjang tempoh pemimpin yang diberi amanah memimpin.

Pemilihan parti pada 19 Oktober adalah untuk menentukan dan memilih barisan kempimpinan parti untuk mencorakan hala tuju parti dalam keadaan politik yang penuh mencabar, selain persedian berdepan dengan PRU-14.

Para ahli parti perlu menjawab persepsi yang melanda parti, terutama dakwaan yang mengatakan bahawa pada keadaan sekarang parti bukan lagi memperjuangkan bangsa, agama dan negara akan tetapi hanya mempertahankan kuasa segolongan pemimpin dalam parti.

Anggapan bahawa parti tidak akan relevan,kalau parti tidak melakukan perubahan besar-besaran termasuk para pemimpinnya.

Sifat kebosanan telah melanda, bukan sahaja kepada ahli parti tetapi rakyat secara umumnya, kerana  acap kali, kerajaan yang ditubuhkan hanya dianggotai oleh orang-orang tertentu, demikian juga jawatan-jawatan politik serta GLC.

Melalui sistem pemilihan parti yang baru, harapan besar sangat ditunggu, agar supaya berlaku perubahan besar dalam barisan kempimpinan parti.

Pemimpin yang benar-benar peka, penuh maklumat, penuh visi untuk bangsa, negara dan agama yang perlu dipilih.

Pemimpin yang hanya tahu kawasannya saja dan atau orang-orang terdekatnya sahaja, perlu disingkir jauh-jauh, kerana parti memerlukan pemimpin yang mesra rakyat secara umumnya.

Para ahli melihat, bahawa mereka yang membarisi kepimpinan parti sekarang, hanya kenal dengan penyokong rapatnya sahaja, akan tetapi tidak peduli langsung dengan ahli dan penyokong parti yang bukan berdaftar di kawasannya sebagai pengundi. Pemimpin seperti ini, jangan lagi diberi peluang membarisi kepimpinan parti, kerana mereka akan menjadi liabilti kepada parti secara keseluruhan.

No comments:

Blog Archive