Wednesday, August 28, 2013

Parti LDP Sabah Bergolak: Setiausaha Agung Dipecat

Parti Liberal Demokratik (LDP) salah satu komponen Barisan Nasional (Bn) Sabah bergolak. Setiausaha Agung parti itu Datuk Teo Chee Kang yang juga Menteri Tugas-Tugas dalam kabinet Negeri Sabah merangkap ADUN N2 Tanjong Kapor, Kudat dipecat daripada jawatan parti dengan serta merta.

Presiden parti itu Datuk VKLiew yang juga mantan Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri dan mantan MP Sandakan, telah memecat Teo kerana dikatakan melanggar peraturan parti dan menyalahgunakan kedudukannya sebagai Setiausaha Agung Parti.

Teo baru-baru ini telah bersetuju menerima pencalonan daripada beberapa bahagian Parti untuk bertanding Jawatan Presiden yang dijadual pada bulan Oktober. Penerimaa Teo itu, telah melanggar keputusan Parti, bahawa dua jawatan tertinggi, iaitu Presiden dan Timbalan tidak dipertandingkan.

Dalam perkembangan yang sama Presiden parti itu telah melantik Ketua Bahagian Karambunai Lorreto Padua Jr seorang peguam bagi menggantikan Teo, dan perlantikan itu berkuatkuasa serta merta.

Semalam Padua telah menyelar Teo dan beberapa Ahli Majlis tertinggi yang tidak mengotakan persetujuan mereka pada awalnya di mana jawatan Presiden dan Timbalan tidak dipertandingkan pada Masyuarat Pemilihan parti itu.

Teo merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri Tanjong Kapor untuk penggal kedua. Pada PRU-13 lalu, beliau menang mengalah calon daripada PKR William Chin Chung Kui dengan majoriti 1,985, berbanding kemenangannya pada PRU-12 yang bermajoriti 3,619.

Kawasan Tanjong Kapor adalah kawasan campuran, namun daripada segi jumlah pengundi, kawasan itu boleh dikategorikan sebagai kawasan bumiputera.

No comments:

Blog Archive