Wednesday, August 14, 2013

Naib Presiden Umno- Musa dapat sokongan 20 Bahagian Umno setakat ini

SETAKAT ini, Datuk Musa Aman mendapat sokongan 20 Bahagian Umno Sabah untuk beliau bertanding Jawatan Naib Presiden parti.

Sabah mempunyai 25 Bahagian Umno daripada 191 Bahagian daripada seluruh negara. Selain itu, Sabah mempunyai perwakilan yang teramai dan diperkirakan 60,000 perwakilan parti itu akan mengunakan hak mereka memilih pada Mesyuarat  Pemilihan  Parti 19 Oktober ini.

Jika Musa masuk bertanding jawatan Naib Presiden, maka beliau akan bersama-sama Datuk Safie Apdal daripada Sabah bertanding pada jawatan itu.

Safie adalah pemimpin Sabah pertama yang menang jawatan Naib Presiden parti melalui pemilihan parti pada tahun 2008.

Pada pemilihan kali ini, ramai pemimpin Umno dan akar umbi mahukan Musa bertanding jawatan Naib Presiden berasaskan rekod beliau sejak menerajui Umno Sabah pada tahun 2003.

Rata-rata pemimpin Sabah mengatakan bahawa Musa mempunyai rekod yang baik dalam parti dan kerajaan, merupakan pilihan yang sesuai dari Sabah untuk salah satu daripada tiga jawatan naib presiden Umno.

Permintaan terhadap Musa, yang merupakan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Sabah secara jelasnya bersaing untuk bertanding jawatan itu yang dilihat untuk mengetepikan Shafie walaupun pihak dalaman Umno Sabah merasakan "ia hanya membuatkan Shafie bekerja keras untuk undinya."

Musa, bagaimanapun, tidak memberikan petunjuk mengenai apakah jawatan yang akan ditandingi beliau, dengan para penyokong kuatnya mengatakan bahawa "beliau boleh bertanding bagi jawatan naib presiden tetapi mungkin fokus untuk berada pada peringkat majlis tertinggi."

Paling terbaru yang menyuarakan sokongan untuk Musa adalah Timbalan Ketua Menteri, Datuk Seri Yahya Hussin yang berkata, beliau telah mencadangkan supaya Musa bertanding pada pemilihan parti yang lepas tetapi beliau hanya pergi untuk jawatan majlis tertinggi.

"Tetapi kali ini, jika beliau memutuskan untuk bertanding jawatan itu (naib presiden), saya akan memberi sokongan penuh," kata Ketua Umno bahagian Putatan.

Timbalan Pengerusi Badan Perhubungan Umno Sabah, Datuk Salleh Said Keruak turut menyatakan bahawa Ketua Menteri adalah pilihan terbaik untuk jawatan naib presiden kerana beliau menerajui Sabah dengan memperoleh kemenangan untuk negeri itu dalam pilihan raya umum ke-13 (PRU-13).

Beberapa Umno bahagian pada bulan lepas mencadangkan Salleh, yang merupakan Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) untuk bertanding dalam jawatan naib presiden.

Saleh, bagaimanapun, mempertahankan bahawa Ketua Menteri merupakan calon bagi naib presiden yang lebih baik, dan sejak itu Musa menerima sokongan daripada beberapa pemimpin negeri, termasuk bahagian Umno dari Sipitang, Tawau, Beluran, Kota Kinbalau, Sepanggar dan Papar.

Turut menyifatkan Musa sebagai pemimpin yang berkaliber, karisma, berkeupayaan serta akan memberi sokongan kepada Musa sekiranya bertanding bagi jawatan naib presiden adalah Timbalan Menteri Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat, Datuk Azizah Mohd Dun.

No comments:

Blog Archive