Saturday, June 15, 2013

Najib berjumpa Anwar Di Indonesia?

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak kini berada di Indonesia. Datuk Seri Anwar Ibrahim juga berada di Indonesia.

Apa kah secara kebetulan, kedua-dua pemimpin itu berada di sana? atau kah ada lagi pertemuan untuk melakukan perjanjian baru?

Sebelum ini tersebar luas, melalui pendedahan mantan Wakil Presiden Indonesia Jusof Kalla, bahawa Anwar dan Najib telah mengadakan perjanjian sebelum PRU-13. Namun perjanjian itu, kemudiannya dipungkiri Anwar.

Banyak desas desus, bahawa Najib dalam keadaan tertekan, kerana dikatakan ada usaha-usaha membawa usul tidak percaya kepadanya di Dewan Rakyat, kononnya akan dibawah oleh Ahli Parlimen Gua Musang Tengku Razaleigh Hamzah ( Ku Li)

KU LI hanya memerlukan 23 wakil Parlimen daripada BN untuk membawa usul tidak percaya kepada Najib, kerana dipercayai, apabila usul itu di bawa, maka 89 wakil rakyat PR akan menyokong usul itu.

Menurut sumber yang boleh dipercayai, KU LI hanya memerlukan komitmen daripada 6 ahli parlimen lagi, untuk meneruskan "usul" tidak percaya kepada Najib. Namun, menurut sumber lain, kini terdapat 35 ahli parlimen secara rahsia akan menyokong tindakan wakil rakyat Gua Musang itu. 

Jika berlaku, usul tidak percaya kepada Najib, Perdana Menteri itu mempunyai dua pilihan, samada menyerahkan kuasa atau menasihatkan SPB Agong untuk membubarkan Parlimen, bagi memberi ruang pilihanraya ke-14.

Keadaan ini, pernah berlaku di Sabah tahun 1985, apabila dalam tempoh 9 bulan, pilihanraya terpaksa diadakan semula.

No comments:

Blog Archive