Saturday, June 22, 2013

Black 505 Padang Merbok: Anwar gagal tarik peserta

HIMPUNAN Black 505 hari ini di Padang Merbok, yang diuar-uarkan puncak kepada himpunan itu, gagal mendapat sambutan.

Himpunan yang bermula jam 3 petang itu gagal menarik orang ramai menyertainya. meskipun berbagai kaedah digunakan oleh pihak penganjur, termasuk "flash mob" yang bermula sejak 19 Jun lalu.

Himpunan Blackout 505 yang bermula pada 8 Mei lalu, kemudiane bertukar kepada black505, telah diadakan berterusan sehingga sembilan kali yang berakhir pada 25 Mei.

Hari ini yang dikatakan puncak kepada himpunan itu, langsung tidak mendapat sambutan, sehingga pengajur terpaksa meminta penyokong tegar mereka membina kem di Padang Merbok.

Kegagalan Anwar menghimpun peserta jalanan, ertinya politik Anwar sudah di penghujung jalan, kerana politik Anwar adalah politik jalanan.
Para peserta turut membawa kanak-kanak bagi menyertai perhimpunan 'Black 505' yang jelas bercanggah dengan Akta Perhimpunan Aman 2013 ketika tinjauan di Padang Merbok di Kuala Lumpur pada Sabtu. Mengikut Akta itu, seseorang itu melakukan kesalahan jika, bukan warganegara menyertai perhimpunan, menganjurkan perhimpunan di tempat larangan dan dalam jarak 50 meter dari had larangan, menyertai dan menganjurkan protes jalanan, seseorang bawah umur 21 tahun menganjurkan perhimpunan, kanak-kanak menyertai perhimpunan (bawah 15 tahun), merekrut atau membawa kanak-kanak untuk perhimpunan. Menurut polis jika sabit kesalahan individu terbabit boleh dikenakan denda antara RM10,000 dan RM20,000

No comments:

Blog Archive