Friday, January 11, 2013

Kini Jelas PAS Bukan Parti ISLAM

PAS kini bukan lagi Parti Islam sepertimana anggapan penyokongnya. PAS kini adalah parti politik yang mahu mendapat kuasa melalui sistem demokrasi. 

Bukti PAS bukan lagi parti islam adalah apabila parti itu sejak akhir-akhir ini membuat keputusan condong kepada keputusan politik.

Penerimaan Parti itu terhadap penggunaan Kalimah Allah sepertimana yang diminta oleh rakan parti itu dalam pakatan Rakyat-DAP agar supaya Kalimah Allah dibenarkan kepada penganut agama kristian dalam menterjemahkan GOD.

Kalimah Allah sebenarnya iklusif untuk penganut agama islam, kerana perkataan itu bukan terjemahan daripada bahasa inggeris, sepertimana lajimnya kitab penganut agama kristian- Bible.

Dengan keputusan PAS itu, kini umat islam terdedah kepada acaman akidah, kerana PAS tidak akan mampu membendung dakyah memesongkan penganut agama islam, apabila pihak tertentu memperdaya penganut islam.

Kita semua ketahui, walaupun sebelum ini, penggunaan Kalimah Allah belumpun dibenarkan, usaha-usaha memurtadkan penganut agama islam rancak dijalankan, dan tidak sedikit yang telah murtad.

Penulis terkilan, Datuk Seri Abdul Hadi Awang (Presiden PAS) memiliki ilmu agama yang tinggi, tetapi beliau enggan melindungi (akidah) masyarakat awam Islam. 

Justeru iu, orang PAS yang menentang kalimah Allah diguna orang bukan Islam, mesti bersuara mempertahankannya sebab kepentingan politik tidak boleh mengatasi agama. 

Yang Dipertua Pertubuhan Umat Cemerlang Kelantan (Khairu Ummah) yang juga Mudir Madrasah Khairu Ummah, Pasir Puteh, Nik Mohd Nazimuddin Nik Ibrahim, menegaskan kalimah Allah tidak boleh digunakan orang bukan Islam dalam sebarang konteks berkaitan keagamaan mereka. 

Beliau yang pernah menegaskan perkara sama dalam penulisannya yang berserta dalil keterangan ulama Islam yang muktabar dan sumber agama lain melalui laman web: khairuummah77.wordpress.com pada 2010, tetap berpegang kepada pendirian itu bahawa kalimah Allah adalah dalam bahasa Arab yang juga bahasa al-Quran, khusus untuk mereka yang mempercayai dan berpegang kepada al-Quran, malah kalimah itu tidak terdapat dalam kitab lain.
Pengarah Institut Pengurusan dan Penyelidikan Fatwa Sedunia (INFAD), Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Profesor Dr Abdul Samat Musa berkata, kalimah Allah mempunyai maksud khusus dalam al-Quran yang tidak boleh disamakan dengan tuhan kepercayaan agama lain. 

Setiausaha Veteran UMNO, Datuk Mustapha Yaakub, menyifatkan keputusan PAS itu jelas membuktikan parti berkenaan sanggup menggadai nama suci Allah dan kemuliaan Islam demi kepentingan politik kepartian mereka. 

Di Kuantan, Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin, berkata PAS mengguna agama demi mendapatkan kuasa dan percaya isu itu boleh membuka mata umat Islam terhadap perjuangan mereka selama ini.

No comments:

Blog Archive