Sunday, November 25, 2012

Perhimpunan Agung Umno-Amanat Najib ditunggu

AMANAT yang macam mana Najib sampaikan pada Perhimpunan kali ini? Kita semua tahu, ini lah julung kalinya Presiden Umno itu mengetuai BN berhadapan dengan pilihanraya umum.

April tahun lalu, semasa PRN Sarawak, sebagai Perdana Menteri, Najib merintis jalan mengetuai pilihanraya umum negeri Sarawak. Kita sudah ketahui-alhasil daripada PRN Sarawak itu, BN negeri masih menang dengan kuasa 2/3 walaupun banyak kehilangan kerusi, terutama bagi kawasan-kawasan majoriti kaum cina.

Apa yang mengembirakan pihak BN, adalah berbagai ramalan sebelum PRN Sarawak, bahawa negeri Bumi kenyalang itu akan berubah kerajaan, kerana isu yang dimainkan menumpuhkan kepada Ketua Menteri Sarawak. Namun selepas diketahui keputusannya, BN Sarawak tetap teguh.

Bagi berhadapan dengan PRU-13, Najib mahu rakyat menilai  keberhasilan, perancangan, program yang telah beliau laksanakan.

Adalah sesuai meminta mandat daripada rakyat, apabila tindakan-tindakan benar-benar ditepati. Berasaskan kepada penepatan janji itu, maka terpulanglah kepada kebijaksanaa rakyat, apa kah mahu mempertahankan kerajaan.

Di lain pihak, Najib memberi peluang seluas-luasnya kepada rakyat membandingkan keupayaan BN memerintah berbanding PR di negeri-negeri Pulau Pinang, Kedah dan Selangor.

AYT beranggapan, bahawa amanat Najib pada PAU yang bermula pada 27 November ini, akan berkisar kepada komitmen BN terhadap rakyat dibandingkan dengan keupayaan PR

Mungkin Amanat Najib itu akan mengandungi perbezaan perjuangan antara BN dan PR. Kerana dalam BN, terdapat dasar yang konsisten. 

Dalam pakatan itu ada parti yang nak asas perlembagaan dipinda. Sebab DAP dengan ideologi Malaysian Malaysia yang tidak menerima prinsip dan semangat Perlembagaan. Dan Pas pula mahu wujudkan negara Islam ikut tafsiran mereka. Itu pun jadi tanda tanya kerana definisi negara Islam itu pun masih kabur lagi.

"Ketiga, ada PKR yang memperjuangkan pendirian yang boleh disangsi termasuk kefahaman yang terlalu liberal dan pluralisme yang juga boleh menimbulkan banyak kontroversi.

Selama lebih empat tahun, rakyat menyaksikan bagaimana agressifnya pembangkang dengan visi mereka merampas Putrajaya melalui slogan Ubah dan Tukar. Sebaliknya BN kelihatan moderate dalam pendekatan kerana  selaku kerajaan yang memerintah, perlu ada batasan dan sifat tanggungjawab dalam setiap tindakan yang diambil.

"Pembangkang lain, dia tak ada sempadan termasuk nak lempar fitnah, beri fakta palsu dan sebagainya. Pembangkang boleh buat. Tapi kita dalam kerajaan kena ada rasa tanggungjawab dalam apa-apa yang kita nak lakukan. Itu mungkin menggambarkan seolah-olah kita tak agresif," Petikan kata-kata Najib.

No comments:

Blog Archive