Saturday, August 11, 2012

RCI PATI Sabah diketuai mantan Hakim Steve Shim

PM announced RCI headed by exJudge Steve Shim, Prof Kamarulzaman ex-VC UMS, TS Herman Luping, dtk hendri chin & KY mustafa exSKN#PMinSabah

Masalah Pendatang tanpa izin, konon adalah punca Bumburing keluar daripada BN pada 29 Julai lalu.

Bagi AYT, RCI bukan bertujuan mencari masalah pendatang tanpa izin, akan tetapi lebih kepada tujuan politik.

Rakyat umum tahu, bahawa mereka yang beria-ia dengan penubuhan RCI PATI, adalah mereka yang tidak mungkin berkuasa lagi melalui elemen perkauman dan agama.

Kedudukan komposisi kaum yang diterjemahkan melalui kerusi dewan undangan negeri adalah: 20 kawasan bumiputera islam, 20 kawasan bumiputera bukan islam dan 8 kawasan kaum cina.; kini komposisi itu menjadi 32 kawasan bumiputera islam, 20 bumiputera bukan islam dan 8 kaum cina.

Melihat kepada kedududkan jumlah kerusi DUN Sabah itu, maka sentimen perkauman yang membolehkan sesebuah parti memerintah sepertimana tahun 1985-1994; sukar berulang lagi. Jika pada tahun-tahun itu, apabila bumiputera bukan islam bergabung dengan kaum cina, sepertimana berlaku pada tahun 1976 dan 1985, boleh menumbangkan kerajaan yang memerintah.

Keadaan kini, untuk menumbangkan kerajaan yang memerintah perlu mendapat sokongan semua kaum atau agama. Sebenarnya, keadaan ini lah yang diperlukan demi kestabilan politik, agar pembangunan negeri terus berjalan.

Biasanya di Sabah, setiap 9 tahun akan bertukar kerajaan, namun tidak berlaku lagi sejak kerajaan yang ditunjang Umno ditubuhkan pada tahun 1994.

No comments:

Blog Archive