Monday, July 30, 2012

Politik Sabah Berkocak Lagi

POLITIK Sabah berkocak lagi, selepas sahaja PRU-12, politik Sabah diwarnai oleh keluarnya SAPP pimpinan Yong Teck Lee, dengan alasan yang diberikan tidak YAKIN lagi dengan kempimpinan Perdana Menteri masa itu- Tun Ahmad Abdullah Badawi.

Selepas itu, keluarnya  Naib Presiden Parti LDP- Peter Phang-namun tetap bersama BN dan kemudian menyertai Parti Gerakan Malaysia.

Politik Sabah terus berkocak dalam cawan, apabila Timbalan Presiden LDP menyatakan secara terbuka tidak boleh lagi berkerjasama dengan Ketua Menteri Sabah-Musa Aman; namun persengetaan itu, hilang begitu sahaja, dan akhirnya berdamai.

Bermula tahun lepas, Lajim pula bersama Bumburing, bertindak seperti pembangkang dalam BN, kononnya tindakan mereka itu selaras dengan desakan akar umbi penyokong mereka.

Bermula dari masa itu, tindak tanduk Lajim dan Bumburing secara terus menerus dicurigai, kerana, peluang yang diberikan oleh pucuk pimpinan untuk berbincang bagi menyelesaikan unek-unek dalam hati kedua-dua mereka, tidak digunakan, akan tetapi tindakan mereka secara terbuka secara terus menerus menjadi-jadi.

Berasaskan itu, maka kebanyakan pemimpin BN dan penyokongnya, tinggal tunggu masa saja, kedua-duanya akan keluar BN.

Masa yang ditunggu-tunggu itu sampai juga; pada Sabtu Lajim mengumumkan meletakan semua jawatan parti, akan tetapi kekal sebagai ahli Umno dan jawatan Timbalan Menteri Perumahaan dan Kerajaan Tempatan Persekutuan.
 
Sehingga tulisan ini ditulis,belum ada pengumunan daripada Pejabat Perdana Menteri berhubung kedudukan Lajim dalam kabinet, di mana semalam diumumkan bahawa PM akan membuat keputusan hari ini (isnin).

Semasa mengumukan perletakan jawatan Lajim turut mengumumkan penubuhan Pakatan Perubahan Sabah (PPS).

Pada hari berikutnya pula, Bumburing mengumumkan keluar BN akan tetapi tetap sebagai ahli UPKO dan turut menubuhkan Angakatan Perubahan Sabah (APS); kedua-dua pertubuhan yang diumumkan Lajim dan Bumburing adalah mesra Pakatan Rakyat.

Melalui tindakan Lajim dan Bumburing, politik Sabah berkocak lagi, namun kali ini kocakannya sudah tumpah dari cawan.

Apa kah perkembangan politik Sabah ini mencerncat gelaran kepada Sabah sebagai "Fixed Deposit" BN, sama-sama kita lihat bagaimana Datuk Musa Aman mengatur strategi untuk mengatasinya.

No comments:

Blog Archive