Saturday, June 30, 2012

Musa perlu terus mengemudi BN Sabah: Salleh Said

Datuk Seri MUSA Aman adalah pemimpin yang bersifat low profile, sebelum dilantik sebagai Ketua Menteri Sabah pada 27 Mac 2003, bagi meggantikan Tan Sri Chog Kah Kiat, dalam sistem pengiliran Ketua Menteri Sabah.

Sejak menjawat jawatan Ketua Menteri merangkap Pengerusi Barisan Nasioal Sabah dan Pengerusi Perhubugan Umno Sabah, beliau telah melalui dua pilihanraya umum, yakni pada tahun 2004 dan 2008.

Di kedua-dua pilihanraya itu, Musa membawa kemenangan hampir mutlak kepada Barisan Nasional Sabah, walaupun ada sedikit kecacatan, apabila kalah satu kerusi parlimen dan satu kerusi dewan undangan negeri.

Menjelang PRU-13, Musa sekali lagi diberi kepercayaan oleh pucuk pimpinan untuk mengemudi BN Sabah bagi memastikan kemenangan terutama kerusi-kerusi parlimen yang menjadi sasaran pembangkang.

Musa sebagai Ketua Menteri mendapat sokongan daripada semua pemimpin komponen parti BN di Sabah, walaupun sedikit waktu lalu, ada suara-suara sumbang daripada parti LDP. Namun, semuanya itu telah berlalu; biasalah dalam keluarga besar ada sahaja unsur ketidak puashatian namun semuanya itu ibarat perahu lalu kiambang bertaut.

Selain sokongkan padu daripada pemimpin komponen BN Sabah, yang sangat signifikan terhadap kepimpinan Musa, adalah sokongan yang tidak berbelah bagi daripada Timbalannya, Datuk Seri Salleh Tun Said.

Ketua Bahagian Umno Kota Belud yang juga merangkap Speaker DUN Sabah itu, sejak dilantik sebagai Timbalan Pengerusi Perhubungan Umno Sabah, telah memberi komitmen yang tidak berbelah bagi dan menyokong Musa sesuai dengan jawatan dan peranan beliau sebagai orang nombor dua.

Semalam, Salleh mengulangi komitmennya itu, seraya berkata, bahawa kepimpinan Musa terus disokong dan diberi kepercayaan oleh pimpinan negeri termasuk juga pucuk pimpinan tertinggi negara, Datuk Seri Najib Tun Razak, selaku Perdana Menteri dan Presiden Umno serta Pengerusi Barisan Nasional Pusat.

Berasaskan kepada sokongan yang tidak berbelah bagi itu, maka Musa diberi kepercayaan penuh bagi mencorakkan alah tuju pembangunan negeri ini. Untuk itu, beliau juga akan diberi kepercayaan untuk menentukan para pemimpin yang akan diketengahkan pada PRU-13 akan datang.

Musa mempunyai kapasiti untuk menilai, kualiti dan integriti para pemimpin di peringkat negeri untuk diketengahkan sebagai calon-calon yang mewakili BN yang menepati kretiria Perdana Menteri, yakni Winnable Candidate.

Berasaskan kepada sokongan padu para pemimpin negeri dan juga pucuk pimpinan, tidak syak lagi, BN dibawah kemudi Ketua Menteri ke-14 Sabah itu, akan mencapai kemenangan mutlak pada PRU-13 akan datang.

No comments:

Blog Archive