Saturday, May 12, 2012

Anwar mengaku ribuan "rakyat" negara ini belum ada MYKAD

Pihak-pihak tertentu di Sabah sangat sibuk berhubung pembentukan RCI bagi menyiasat pertambahan penduduk Sabah.

Tahun 80-an adalah tahun-tahun di mana ramai penduduk Sabah tidak mempunyai dokumen pengenalan diri. Mendaftar dan memberi mereka kad pengenalan diri, berlaku apabila Sabah yang biasanya diperintah oleh orang islam, tiba-tiba berketua menterikan bukan islam. Sedangkan hakekatnya, penduduk yang beragama islam jauh lebih ramai daripada yang bukan.

Keadaan tahun 80-an di Sabah itu, kini diakui oleh Anwar Ibrahim, bahawa di seluruh negara kini, terdapat ratusan ribu penduduk yang berkeadaan serupa belum mempunyai dokumen sehinggakan mereka dinafikan sebagai pengundi.

Kebanyakan penduduk ini pada masa ini mendiami kawasan luarbandar yang terpecil, terutama di Sarawak dan kawasan pendalaman di Sabah dan kepulauan di sekitarnya.

Apakah kemudian hari kelak, ada pula pihak-pihak tertentu mendesak, untuk menubuhkan RCI untuk menyiasat pertambahan penduduk negara yang mendadak?

Anwar berikar apabila Pakatan Rakyat membentuk kerajaan persekutuan, maka gerakan besar-besaran akan dilakukan untuk memberi dokumen kepada ratusan ribu "penduduk" ini.

1 comment:

mohammad azren fooldog PH yg bahalol said...

Termasuk la mamat pendatang ni yang takde mycard...

http://chegubard.blogspot.com/2006/12/kenapa-saya-masih-tidak-menukar-kad.html

Blog Archive